Blockbuster ryster krise af sig

Videoudlejeren formår at omstille sig, selv om vi lejer færre film. Salg af slik, film og computerspil henter overskud hjem. Nu vil kæden kaste sig over digital filmudlejning.

Blockbuster, videobutik på Vesterbro Fold sammen
Læs mere
Foto: Brian Bergmann
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Dommedagsforlydender om Blockbusters endeligt er tilsyneladende stærkt overdrevne.

I hvert fald overrasker kæden i en svær tid med overskud på 5-10 mio. kr. og stigning i omsætningen, så den når næsthøjeste niveau på 10 år, skriver Dagbladet Børsen. Blockbuster-kæden fremlægger sit regnskab i dag.

"I et faldende marked skal du hele tiden vinde markedsandele, hvis du ikke skal tabe omsætning og indtjening. Det er det, vi har overlevet på hidtil," lyder det fra Søren Heilmann, adm. direktør i Blockbuster Danmark.



Dermed adskiller den danske filial af koncernen sig væsentlig fra moderselskabet. Sidste år gik det nemlig i betalingsstandsning og måtte starte forfra.

Digital udlejning næste skridt

Forklaringen bag fremgangen er tilsyneladende, at salget af alt det andet i Blockbuster-butikkerne går godt. Kunderne svigter ikke kæden, når det kommer til at købe slik, computerspil og film. Blockbuster har dog ikke opgivet håbet om stadig at gøre sig gældende på udlejning. Kampen skal dog tages digitalt.

"Vi burde have lanceret et digitalt koncept allerede i begyndelsen af 2010. Nu er det vigtigt, at vi kommer med i 2011," siger Søren Heilmann og uddyber:

"Teknisk set er det et koncept, der vil slå benene væk under de andre koncepter, vi har herhjemme."



Blockbusters største konkurrent i Danmark vil blive TDC's on-demand-tjeneste You See. Ambitionen mødes dog med skepsis.

"I modsætning til f.eks. teleselskaberne har Blockbuster ikke nogen kontakt til deres kunder. De har ikke fået opbygget en relation, som gør, at de kan overføre deres markedsposition til det digitale marked," siger Jan Damsgaard, professor i e-business på CBS.

I bedste fald vil Blockbuster også stadig udkonkurrere sine egne butikker, mener han.