Blockbuster indtager danske tankstationer

Samtidig med at Blockbuster må lukke butikker i Danmark, så har kæden oprettet et nyt shop-in-shop-koncept, der skal overtage videoudlejningen i danske kiosker og på tankstationer.

BLOCKBUSTER VIDEO Fold sammen
Læs mere
Foto: THOMAS SJAERUP
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

På et presset videoudlejningsmarked må Blockbuster Danmark klemme sig ind, hvor man kan.

Tidligere på året måtte konkurrenten PlayTime Video lukke, og nu vil Blockbuster til at støvsuge yderligere markedsandele på tankstationer og kiosker.

"Vi har netop åbnet de første eksempler af vores shop-in-shop-koncept på udvalgte placeringer. I første omgang skal vi sikre os, at det tekniske fungerer, men i løbet af året vil man se flere Blockbuster Express-outlets rundt omkring. Jeg vil tro, at vi på sigt vil kunne nå op på 150-200 steder i alt," siger adm. direktør i Blockbuster Danmark Søren Heilmann.

Shop-in-shop-konceptet bliver et område af butikkerne, hvor Blockbuster vil opstille hylder med lejefilm og -computerspil, som man så deles med forhandlerne om at tjene penge på.

Lukker butikker

Blockbuster lukkede for ganske kort tid siden tre butikker på centrale adresser i København. Blandt andet på Frederiksborggade i Indre København og på Nørrebrogade. Videokæden gransker i disse tider alle muligheder for at optimere driften, og det er også vurderingen, at Blockbuster Express vil skulle dække ind for de lukkede butikker. Indtil videre er konceptet dog først åbnet på en tankstation i Haslev og en slikbutik i Korsør.

Blockbusters afdelinger rundt om i landet har i takt med nedgangen i videoudlejningen blandt andet tjent flere af sine penge på netop slik. Direktør Søren Heilmann ser alligevel flere fordele ved at sætte Blockbuster Express op hos andre og dermed gå glip af den indtjeningskilde.

"Til gengæld sparer vi en masse i huslejeomkostninger mod at kiosker og tankstationer får en del af salget. Den helt store fordel er, som jeg ser det, at Blockbuster kan nå ud i dele af landet, hvor vi aldrig ville kunne have vores egen butik," siger Søren Heilmann.

Ikke en langsigtet forretningsmodel

Ekspert i detailhandel Peter Reinholdt Paulsen, der er analysekonsulent hos Retail Institute Scandinavia, ser ikke Blockbuster Express som fremtidens forretningsmodel for videokæden.

"Sådan et shop-in-shop-koncept vil kunne hente nogle rester af det døende marked, som fysisk videoudlejning er. Der er ikke nogen langsigtede perspektiver i det. De vil højst være en måde at hente de sidste markedsandele, inden man er nødt til at komme i gang med den endelige omstilling til digital udlejning," siger han.

Blockbuster Danmark kom ud af 2011 med et underskud på 5,363 mio. kroner og en egenkapital på lige under 67,4 mio. kroner. Selvom markedet for videoudlejning er underdrejet, så har Blockbuster indtil nu formået at skærme sig mod den værste nedgang ved at tage markedsandele fra endnu mere pressede konkurrenter.