Blockbuster Danmark tættere på et salg

Efter at have været til salg i en årrække lader en afklaring på Blockbuster Danmarks fremtid til at være på vej. Den amerikanske ejer er i gang med salgsprocessen.

Blockbuster, videobutik på Vesterbro. Fold sammen
Læs mere
Foto: Brian Bergmann
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Årelang venten kan være på vej mod en afslutning.

Siden det amerikanske Blockbuster-moderselskab gik i betalingsstandsning i 2008 og efterfølgende blev købt af satellit-TV-selskabet Dish Networks i 2010, har der hængt et "Til salg"-skilt på Blockbusters europæiske aktiver.

Der har også været rygter om, at den danske del af Blockbuster igen skulle befinde sig i en salgsproces, efter den blev købt af Dish Networks.

"Det er rigtigt, at der i øjeblikket foregår en proces på europæisk plan, som jeg også er en del af. Der har undervejs været danske spillere inde over, men lige nu foregår det på europæisk plan," siger Søren Heilmann, der er adm. direktør i Blockbuster Danmark.

Frustrerende ventetid

Han ser frem til at få en afklaring på kædens fremtid.

"Det har været frustrerende at befinde sig investerings- og udviklingsmæssigt vakuum undervejs, så jeg håber, at processen vil være afsluttet inden for relativt kort tid," siger han.

Videoudlejningen af film og computerspil er presset af ulovlige pirat-downloads og streaming-tjenester som YouSee og amerikanske Netflix, der er på vej ind på det danske marked. Desuden arbejder giganter som Apple og Google også løbende med at forbedre udbuddet af streaming.

Ekspert i detailhandel Peter Reinholdt Paulsen, der er analysekonsulent hos Retail Institute Scandinavia, ser heller ikke lange fremtidsudsigter for Blockbusters traditionelle forretningsmodel.

"Streamingtjenesterne tilbyder at dække forbrugernes behov for at se film, når de opstår hjemme i sofaen. Derfor er der ikke længere perspektiv i Blockbusters fysiske udlejning. Alt efter hvilke rettigheder Blockbuster kan få, så er de digitale abonnementsordninger en vej, man kunne overveje. Eventuelt suppleret med udlejning af spilkonsoller og lignende i de fysiske butikker," siger han.

Håber på digitalt samarbejde

I USA har den amerikanske ejer af Blockbuster, Dish Networks, haft succes med at flytte Blockbuster-kunder med fra de fysiske butikker og over til satellit-TV-tjenestens digitale platform. Søren Heilmann håber på en lignende løsning.

"Det er åbenlyst, at den fysiske udlejning af film ikke kommer til at fortsætte på samme niveau som tidligere, så vi er ivrige efter at finde en løsning, hvor vi kan blive del af en digital platform, ligesom vi er i det i USA," siger Søren Heilmann.

På samme måde vil de 67 Blockbuster-butikker i Danmark også skulle tilpasses til, at folk ikke længere i samme omfang lejer film og spil fysisk.

"Alt efter hvilken løsning, det ender med, så kunne man godt forestille sig, at kunderne kom i butikken og lejede en fladskærm, iPad eller en Xbox på favorable og fleksible vilkår, hvis man samtidig købte eller lejede film og spil digitalt fra os," siger Søren Heilmann fra Blockbuster Danmark.