Blockbuster-chef: USA er ikke Danmark

Krisen har for alvor ramt Blockbuster i USA, hvor der nu barsles med en konkursbegæring. I værste tilfælde kan det ramme de danske videoudlejningskæder.

Foto: JUSTIN SULLIVAN
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det er svært at forestille sig et dansk gadebillede uden Blockbuster-butikker. I fremtiden kan det dog blive en realitet. Videoudlejningskæden er hårdt presset i USA med en gæld på 4,6 mia. kr. og en mulig konkursbegæring i sigte.

Men Blockbuster i Danmark frygter ikke for konsekvenserne. Administrerende direktør Søren Heilmann ved, at han har et godt produkt.

"Der skal skelnes mellem USA og Danmark. Vi er selvfølgelig ejet 100 procent af moderselskabet i USA, men alligevel er vi et selvstændigt juridisk selskab, der har klaret sig godt de sidste mange år, og så længe der er er profit, har vi ingen planer om at lukke butikker inden for den nærmeste fremtid" siger Søren Heilmann.

Læs også: Blockbuster på randen af konkurs

Han kommer dog ikke uden om, at der i værste tilfælde med en Blockbuster-konkurs vil blive åbnet op for nye måder at drive forretning på.

"Det er klart, at der vil ske nogle ændringer, hvis Blockbuster i USA går konkurs. Det vil få betydning for ejerskabsforholdene, og som jeg personligt ser det, må vi worst case blot forholde os til eventuelle ændringer i ejerskabsforholdene, indtil der er sikret en kapitalstruktur, der er bedre stillet til at sikre fremtidig drift i USA," siger Søren Heilmann.

Øget omsætning

Blockbuster har de sidste par år lukket ikke mindre end 1.300 butikker i USA, mens Søren Heilmann kun har været nødsaget til at sælge en enkelt. Og det ser han som et tegn på, at det i høj grad er muligt at drive en videoudlejningskæde på det danske marked.

"Jeg konstaterer, at det går godt. Vi har øget udlejningsomsætning hvert år på nær i 2008, hvor vi havde haft et fantastisk 2007 på grund af en meget regnfyldt sommer. Samtidig har vi igennem årene haft en meget stor fremgang på salgsprodukter. Butikken, vi lukkede sidste år, lå for tæt på fire andre butikker, og det kunne kun svare sig," siger Søren Heilmann.

Trods de gode resultater bevæger Blockbuster sig på et særdeles omskifteligt marked. Videoudlejningskæden presses fra mange sider i disse år, og fremtiden vil vise, om de kan tilpasse sig udviklingen.

"For otte år siden udgjorde udlejning 80 procent af omsætningen - i dag er det under halvdelen. Ikke fordi udlejningen er faldet, men fordi omsætningen af vores øvrige produkter er steget. Mange har spået, at den digitale udlejning vinder frem, hvilket den også gør, og vi kommer også til at udbyde den løsning, men jeg ser den største trussel i piratkopiering," siger Søren Heilmann, der peger på regeringen og filmstudierne, som dem, der skal på banen, hvis problemet skal løses.

"Opretholdes den kortsigtede forretningsmodel hvor der går op til et halvt år fra en premiere i biografen til produktet lovligt kan handles ude i butikkerne, så bliver problemet større, men indser de, at det netop er truslen, så tror jeg vi har mulighed for at komme det til livs," siger Søren Heilmann.

I februar måtte Blockbuster indsende konkursbegæring i Portugal og advarede om, at man muligvis blev nødt til at lukke landets 17 resterende butikker.