Bliver svær at erstatte: Succesfuld B&O-chef stopper

Direktøren for B&O Play, Henrik Taudorf Lorensen, stopper i firmaet fra Struer i slutningen af november. Analytiker advarer om, at B&O ikke har råd til fejlskud, når en erstatning skal findes.

B&O Plays snart afgående direktør, Henrik Taudorf Lorensen, da han i januar i år præsenterede Beoplay-produkter for Berlingske på verdens største forbrugerelektronikmesse, Consumer Electronics Show (CES), i Las Vegas i USA. Arkivfoto: Thomas Breinstrup
Læs mere
Fold sammen

Efter fem år i spidsen for B&Os underafdeling Play hiver Henrik Taudorf Lorensen nu i håndbremsen. Fra slutningen af november skal manden, der har været med til at bygge Play-divisionen op fra bunden, i stedet være direktør i en britisk start-up-virksomhed, der producerer og sælger keyboards. Det skriver Børsen.

Ifølge Morten Imsgard, der er senioranalytiker og B&O-specialist hos Sydbank, kan Henrik Taudorf Lorensen blive svær at erstatte.

»Jeg tror B&O er temmelig kede af, at han smutter, for der er ikke rigtigt noget at sætte en finger på, i det arbejde, han har lavet for dem,« vurderer Morten Imsgard, der mener at Henrik Taudorf Lorensen har spillet en væsentlig rolle i den forretningssucces, som B&O Play er blevet.

»Selvfølgelig har han ikke gjort det alene, men han har været en afgørende brik. Han var den første ansatte i B&O-Play. Det var i erkendelse af, at B&O manglede et nyt forretningsben, som kunne skabe noget skala og vækst i forretningen. Og det må man sige er lykkedes. I dag udgør Play en væsentlig del af B&Os samlede forretning,« fortæller Morten Imsgard videre.

Da B&O offentliggjorde regnskab for første kvartal af 2016 for en uge siden, kunne man læse, at B&O Play havde oplevet en salgsvækst på 41 procent, og at lydprodukterne er tæt på at blive den største del i det samlede regnskab. Derfor mener Morten Imsgard også, at B&O helst havde set, der var ro omkring direktør-posten i B&O-Play:

»De skal erstatte en succesfuld direktør. Fordi B&O har så store problemer i med deres traditionelle produkter, har de i den grad brug for, at Play-forretningens succes fortsætter uforstyrret«