Bliver Mærsk- direktør indhentet af fortiden?

Han stoppede efter Mærsks problemfyldte opkøb af britiske P&O Nedlloyd. Nu bliver han igen en del af en stor Mærsk-handel.

Peter Frederiksen var med til at integrere P&O Nedlloyd i Maersk Line efter opkøbet i 2005.
Læs mere
Fold sammen

Egentlig havde han sagt farvel til A.P. Møller - Mærsk. Men Peter Frederiksen, topdirektør i Hamburg Süd, står nu igen til at blive indlemmet i den virksomhed, hvorfra han forlod et topjob for otte år siden.

Verdens største containerrederi, det A.P. Møller - Mærsk-ejede Maersk Line er ved at overtage Hamburg Süd, hvor Peter Frederiksen siden afskeden med A.P. Møller - Mærsk er en af de øverst placerede chefer.

Hverken A.P. Møller - Mærsk eller Hamburg Süd vil fortælle, om fortiden giver problemer, eller om Peter Frederiksen kan få en rolle i at integrere endnu et containerrederi, som han for mere end ti år siden var med til i Maersk Line.

Peter Frederiksen var indtil 2008 kommerciel direktør i Maersk Line – en helt central post lige under Knud Stubkjær, den mangeårige topchef for containerrederiet. Frederiksen spillede en vigtig rolle, da Maersk Line sidst købte stort op.

Det var i 2005, da det danske rederi overtog det britiske containerrederi P&O Nedlloyd. Det var en handel, som siden viste sig yderst svær for det danske rederi. Integrationen løb ind i et utal af problemer, og de markedsandele, som P&O Nedlloyd tilførte Maersk Line, blev siden tabt til konkurrenterne.

I 2008 stoppede Stubkjær og blev afløst af Eivind Kolding, der senere blev øverste chef for Danske Bank. Kolding ville sende Maersk Line i en anden retning, og Peter Frederiksen var ikke en person, som Kolding ville holde på.

Han fik dog tilbudt et job længere nede i hierarkiet, men i en position, som han ikke fandt attraktiv. Eller som han sagde til Børsen, da han stoppede i januar 2008:

»Eivind Kolding valgte at sætte sit nye hold, og så besluttede jeg, at jeg ville søge nye udfordringer.«

Peter Frederiksen er i dag nummer to i Hamburg Süd. Hvordan forholdet i dag er mellem ham og Søren Skou, nuværende topchef i A. P. Møller - Mærsk, ved vi ikke.

Ingen af de to selskaber vil sige hvilken rolle Peter Frederiksen er tiltænkt. Men de Frederiksen og Skou kender hinanden godt. Peter Frederiksen begyndte på A.P. Møller - Mærsks interne uddannelse i 1982, mens Søren Skou startede året efter.

En flåde på 741 skibe

Siden har begges karrierer taget fart. Søren Skou var chef for tankrederiet Maersk Tankers, før han kom til Maersk Line, og i september kunne han skrive jobtitlen adm. direktør for A.P. Møller - Mærsk på sit CV.

Peter Frederiksen blev udstationeret flere steder i verden og var blandt andet i Spanien, Indonesien, Japan, Singapore og i USA, før det danske rederi hentede ham hjem til direktionen i Maersk Line. I 2008 havde han nået at være mere end 25 år i den store danske virksomhed, inden han skiftede til Hamburg Süd.

Her var han i første omgang regionsdirektør, inden han kom i direktionen for det tyske rederi, hvor han i dag er kommerciel direktør.

Maersk Lines overtagelse af Hamburg Süd tilføjer ca. 47 mia. kr. til rederiets omsætning, så den samlet vil krydse 200 milliarder kroner. Tyskerne har 130 containerskibe, der vil løfte Maersk Lines flåde op på 741 skibe.