Bliv ambitiøs iværksætter - men ta' en slapper

Iværksætteri skal ikke være altfortærende. Der kan og skal være plads til andet i livet, når man springer ud som selvstændig med vækstambitioner. Det postulerer iværksætter Martin Bjergegaard.

Martin Bjergegaard vil ikke gå på kompromis med et iværksætterliv med ambitioner og familieliv. Foto: Niels Ahlmann Olesen Fold sammen
Læs mere

På sit dødsleje konstaterede den legendariske erhvervsmand Sam Walton: »I blew it« (Jeg dummede mig. red.). Manden bag verdens største detailkæde Wallmart havde skabt et imperium ud af absolut ingenting. Ved hans død var forretningen gigantisk og bankboksen bugnende fuld. Men til gengæld stod der et stort rundt nul på relationskontoen i forhold til hans egne børn, børnebørn og hustru.

Waltons fortælling flugter med den opfattelse, som er herskende blandt andre store iværksætterikoner. Det skal gøre ondt, før det bliver godt. Et liv som selvstændig hænger ofte sammen med fortællingen om aldrig at have fri, konstant være på og afsavn i forhold til familie, venner og fritid.

Men sådan behøver det nødvendigvis ikke at være.

»Jeg accepterer ikke, at man kun kan få succes gennem afsavn,« forklarer Martin Bjergegaard.

Den 37-årige iværksætter står bag en række danske virksomheder med global rækkevidde og er nu aktuel i Danmark med en ny bog, hvor han forsøger at punktere myten om, at der kun er én vej til at få succes som iværksætter.

Bogen hedder »Succes uden afsavn« og er skrevet sammen med en canadisk iværksætter. Budskabet er, at man godt være en ambitiøs iværksætter og samtidig balancere fritid og arbejdsliv på en fornuftig måde.

Han understreger, at det nødvendigvis ikke er nemt. Det kræver, at man tænker strategisk i sine prioriteringer og finder metoder til at være mere effektiv. De to forfattere har rejst verden rundt, og talt med iværksættere og topchefer, der dyrker balancen i arbejdslivet.

Bogen har gået sin sejrsgang i en lang række lande, siden den blev lanceret på det russiske marked som det første for et år siden.

Martin Bjergegaard forklarer selv, at han er drevet af en dyb personlig motivation. Han er vokset op med en far, der prædikede ting som; »har man evnerne, har man også en forpligtelse«, og »det skal gøre ondt, før man får succes«.

»Jeg oplevede det samme, når jeg læste biografier om kendte erhvervsfolk. De brugte mange kræfter på at fortælle om store afsavn, og hvor meget de havde ofret for at nå deres mål. Det gjorde mig utilpas og fik mig til at tænke, om der ikke var en anden vej,« siger han.

Selvkontrol

Problemstillingen er ikke ukendt for en iagttager af det danske iværksættermiljø. Et liv som iværksættere forbindes typisk med hårdt arbejde.

»Det er jo en kendsgerning, at iværksættere specielt i den tidlige og meget intensive fase har store arbejdsbyrder. Der er typisk nogle deadlines og ting, man skal nå, inden man løber tør for penge,« forklarer Torben Bager, der professor og direktør ved IDEA Entrepreneurship Centre ved Syddansk Universitet.

Han peger ligeledes på, at selvkontrol er en udfordring for iværksættere, der oftest har vanskeligt ved at lægge arbejdet fra sig.

»Man skal gøre op med sig selv helt fra begyndelsen, hvilken pris man vil betale. Vi ser det jo også hos toppolitikere og topchefer. Når karrieren er ved at være slut, får de tid til at kigge sig selv i spejlet, og undre sig over, at børnene er blevet voksne,« siger Torben Bager.

Rollemodeller

Martin Bjergegaards egen vej til en erkendelse af, at der var behov for balance tog sin begyndelse, da han som ung umiddelbart efter handelsskolen blev ansat i det internationale konsulenthus McKinsey. Her var lange arbejdsdage og knaldhårdt arbejde det fremherskende paradigme.

»Når jeg så på partnerne, så jeg ikke rollemodeller. De virkede ikke glade. De var askegrå i hovedet og bar et forpint udtryk bag kunstige smil. Det var ikke inspirerende,« forklarer han.

Hans verdenssyn ændrede sig markant, da han blev ansat af kokken og forretningsmanden Claus Meyer. Her var han med til at drive og løfte den forkromede koncern af madrelaterede forretningsområder.

»Jeg oplevede pludselig et voldsomt passioneret menneske. Han grinte højt flere gange dagligt, gik i køkkenet og slog et brød op mellem møderne og kunne finde på at foreslå, at vi skulle løbe til næste møde. Han tog sig tid til sin familie og havde altså fundet en anden vej til succes,« forklarer Martin Bjergegaard.

Budskabet handler ikke om at sænke amibitionerne. Martin Bjergegaard satser på at skabe vækstvirksomheder og etablerede i 2006 selskabet Rainmaking, der er en form for virksomhedsfabrik. Med en gruppe partnere skaber han nye virksomheder og har blandt andet haft stor succes med Frokost.dk, der er en frokostordning på nettet og leverer 1,7 millioner måltider ud om året med et årligt salg på 107 mio. kr.

Martin Bjergegaard er netop ved at sætte en ny iværksættervirksomhed i vandet i form af Pine Publishing. Her vil han oversætte kendte nordiske bøger og sælge dem digitalt til det voksende marked i USA.

Ambitionerne er store, men succes skal ikke være bekostning af et lykkeligt liv.