Blind tiltro til nettet?

Nye medier er det nye mantra for mange virksomheder, der satser stort på området. Internettets markedsandel vokser pænt, men det er snarere en knallert end en raket, vurderer økonomisk redaktør på Berlingske Nyhedsmagasin.

"The early bird gets the worm" - initiativtageren belønnes. Men er alle de virksomheder, der i øjeblikket pumper store summer i "nye medier" fugle, eller risikerer de at blive ormene?

Tage Otkjær, økonomisk redaktør på Børsens Nyhedsmagasin, stiller det spørgsmål i dagens udgave af magasinet, hvor han peger på, at det kan være fatalt, hvis man har taget fejl af, om man er orm eller fugl.

Enhver medievirksomhed med respekt for sig selv satser på "nye medier", mens andre medietyper kan glemme alt om flere ressourcer, vurderer han og sammenligner udviklingen med fodboldklubber i de næstbedste række:

"De satser hele butikken på oprykning det kommende år til Superligaen uden smålig skelen til risikoen for at fejle."

I 2005 udgjorde Internetreklamer 2,9 pct. af det samlede reklameforbrug. Og mediebureauer skønner, at andelen vokser til 4 pct. i 2006 og 4,5 pct. i år. I den forbindelse siger redaktøren:

"Det er jo en pæn vækst, men i det samlede billede her og nu er det alligevel mere en knallert end en raket, der er genstand for medievirksomhedernes store investeringer."