Blikdåsens afløser er på vej

Plastbeholdere kan være afløseren for blikdåsen, når det drejer sig om langtidsholdbare madprodukter. Tulip er langt fremme på verdensmarkedet.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

En let og miljøvenlig plastdåse er på vej til at erstatte blikdåsen som den mest almindelige emballage for en del langtidsholdbare fødevarer, der opbevares uden for køleskabet.

Fødevareproducenten Tulip Food Company, som eksporterer 96 procent af sin produktion til 80 lande over hele kloden, lancerer i disse uger en ny, let emballage til langtidsholdbare kødprodukter.

Produkterne kan holde sig uden for køleskab i op til to år, hvor man normalt taler om fem års holdbarhed for madvarer i blikdåser. Omkring 1,8 milliarder mennesker verden over lever i dag uden adgang til eget køleskab.

Foreløbig satser Tulip på svinekødsproduktet "luncheon meat", der næsten ikke sælges i Danmark.

Men senere kan der blive tale om andre produkter, vurderer virksomheden. Efter et langvarigt udviklingsarbejde bliver kødproduktet i plastdåser foreløbig sendt ud på otte eksportmarkeder, først og fremmest i Mellem- og Sydamerika samt Japan. Det sker efter, at produktet i den nye emballage har været afprøvet i 27 fokusgrupper i flere lande.

Administrerende direktør Flemming Enevoldsen fra Tulip oplyser, at den lettere emballage har været vanskelig og kompliceret at udvikle. Derfor er den som udgangspunkt ikke billigere end blikdåsen. Men den er mere miljøvenlig end dåsen, og ikke mindst er den lettere målt i gram og meget lettere at åbne. Den er genlukbar, kan bruges i mikrobølgeovnen og er let at stable i køkkenskabet eller i køleskabet

- For mange ældre er konservesdåser et stort problem, siger Flemming Enevoldsen, der understreger, at Tulip har været forsigtige og villet være helt sikre på kvaliteten, inden den nye emballage går på markedet.

Lederen af emballagesektionen på Teknologisk Institut i Taastrup, Søren Østergaard, oplyser, at muligheden for kunne at åbne en emballage let er særdeles afgørende.

- Når det drejer sig om dåser har en tredjedel af kvinderne generelt problemer med at åbne varen, og generelt har ældre svære ved det end yngre, siger Søren Østergaard. Han fastslår, at kræfterne i højre tommeltot og højre pegefinger er afgørende for, at man kan åbne indpakninger let eller svært.

Teknologisk Institut deltager i et projekt under Erhvervsministeriet med overskriften "brugerdrevet innovation", der blandt andet har til formål at forbedre emballager. Her måler man forbrugernes evne til at åbne en vare, ikke mindst blandt ældre og specielt hos gigtpatienter med deres helt særlige vanskeligheder.

/ritzau/