Blackberry-topchef: Vi bliver her

Mobilproducent forsøger at indgyde ro oven på store omvæltninger og forsøg på at sælge virksomheden.

Foto: BAGUS INDAHONO. Blackberry-telefonerne var engang erhvervslivets foretrukne mærke. Nu går det trægt med salget af dem, men Blackberry håber at kunne genvinde erhvervsmarkedet. Arkivfoto: Bagus Indahono, EPA/Scanpix
Læs mere
Fold sammen

»Vores »Til salg«-skilt er taget ned, og vi er her for at blive her. Kort sagt er rapporterne om vores død stærkt overdrevne.«

Det fastslår den midlertidige topchef for den pressede, canadiske mobilproducent Blackberry, John Chen, i et åbent brev, som skal genskabe tilliden til Blackberry.

Blackberry var engang erhvervslivets foretrukne mobilmærke, fordi telefonerne var de første med fuldt tastatur, ligesom al kommunikation - og dermed bl.a. levering af e-post - skete via Blackberrys sikrede servere. Da smartphonebølgen begyndte at rulle, blev Blackberry imidlertid overhalet indenom, og i dag er over 80 procent af alle smartphonetelefoner leveret med Googles styresystem Android og omkring 13 procent med Apples iOS.

Store omvæltninger

Blackberry satte sig selv til salg i efteråret men aflyste kort efter manøvren. Herefter blev topchefen gennem halvandet år, tyskeren Thorsten Heins, sat på porten, og John Chen, som med held havde vendt softwareproducenten Sybase til en succes, overtog roret.

Samtidig blev en større fyringsrunde, hvor en tredjedel af de ansatte skal ud, annonceret. Og Blackberry vil fremover igen gå målrettet efter erhvervskunderne.

»Vi ved, at Blackberry-telefoner ikke er for alle. Det er i orden,« skriver John Chen i sit brev med henvisning til de mange, der er smuttet til konkurrerende mærker.

Han understreger samtidig, at »de investeringer, som du har gjort i Blackberry-infrastruktur og -løsninger, er sikre«.