Black Friday tog toppen af julehandlen

Julehandlen er en skuffelse i år for tøj- og skobutikkerne, mens isenkramkæderne har mindre vækst end sidste år. Dansk Detail peger på, at danskerne havde den store tegnebog fremme til Black Friday i november, og at det har haft en skadelig effekt på julehandlen.

Denne form for trængsel og alarm har de danske butikker kigget langt efter i år. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt

Forretningerne har i den grad savnet trængsel og alarm i år. Julegavefesten er udeblevet, og danskerne har beholdt plastikkortene i lommen i december måned, skriver Jyllands-Posten.

Mere end 60 pct. tøj- og skoforretninger har haft en lavere omsætning end sidste år, og i en tredjedel af butikkerne er omsætningen faldet med mere end 6 pct., viser en rundspørge foretaget af Dansk Detail, som har ringet til 115 butikker over hele landet mandag middag.

»Det er slet ikke blevet den julehandel, som vi havde forventet. Vejret betyder meget, og den meget milde vinter har medført, at der ikke er blevet solgt mange vinterfrakker og støvler,« siger Jens Birkeholm, direktør i Dansk Detail og tilføjer:

»Der er heller ingen tvivl om, at mange har købt julegaverne på Black Friday.«

Omsætningen på Black Friday satte rekord og var for første gang højere end på de travleste dage i december. I løbet af den seneste uge har flere butikker og varehuse reklameret med tilbud og rabatter på helt op til 30 pct., hvilket også er en indikator på, at julesalget ikke går som ønsket. Imerco har mærket en vækst på 3-4 pct. i julehandlen, hvilket ikke nærmer sig Imercos julevækst fra sidste år, som lå på 10 pct.

Kop og Kande har i år haft en vækst i omsætningen på 8 pct., men isenkrammerkæden er ikke oppe og ringe over årets julehandel, hvor væksten i forhold til sidste år, kun ligger på 3 pct., hvilket er mindre en sædvanligt.