Black Friday på vej mod ny dansk rekord på forbrugernes festdag

Det store tilbudskoncept Black Friday er atter på vej mod at slå alle rekorder i Danmark. Dagens første ti timer har der været 63 procent flere transaktioner i forhold til samme periode sidste år via betalingsløsningen DIBS. Men danskernes forbrug har blot forskubbet sig - det er ikke forøget, viser analyse.

Storcentret Field's på Amager slog dørene op kl. 06.00 til dette års Black Friday. Fold sammen
Læs mere
Foto: Bax Lindhardt/Scanpix/Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Black Friday er skudt i gang, og ikke overraskende tordner den store tilbudsdag mod at slå alle rekorder, lyder det fra Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH).

»Vi må sige, at vi igen i år kommer til at slå alle rekorder, og det endda ganske massivt. Vi hører både fra butikker og dem, der håndterer betalingerne, at vi ligger over niveau i forhold til sidste år, og mange har også allerede sprængt de ellers høje forventninger. Det bliver en festdag,«siger Niels Ralund, adm. direktør i FDIH.

MobillePays online salg ser ud til at slå alle rekorder. MobilePay står i følge det online betalingsselskab Clearhaus for 27 pct. af alle betalingerne i dag. Hos DIBS, der er en del af Nets og leverer betalingsløsninger til over 25.000 webshops, har man på dagens første ti timer registreret en stigning i antallet af transaktioner på 63 procent sammenlignet med samme periode sidste år

»Hvis det fortsætter, så kommer vi uden tvivl til at se en ny rekord i antallet af transaktioner på en dansk Black Friday«, lyder det fra Henriette Høyer, Salgsdirektør i DIBS i en pressemeddelse.

En af de butikker, der forventes at komme ud med kæmpeomsætning efter dagens shoppingræs, er varehuskæden Elgiganten. Og der ser det allerede meget lovende ud, lyder meldingen.

»Forudsigelserne om nye rekorder for Black Friday ser ud til at holde stik. Vi har i løbet af natten fået 30 pct. flere ordrer end sidste års Black Friday og haft en vækst i besøgstallet på over 20 pct. Da der var mest tryk på ved midnatstid var der faktisk over 85.000 danskere inde og bladre i tilbud samtidig. Det slår alle rekorder i Elgiganten,« siger administrerende direktør Peder Stedal til FDIH.

Black Friday har skubbet rundt på vores forbrug

Sidste år blev der omsat for 2,1 mia. kroner på Black Friday, og selvom en ny rekord ser ud til at blive sat i dag, er der ikke noget der tyder på, at vi bruger flere penge op til jul.

Ifølge en analyse fra Nykredit, skubber Black Friday rundt på forbruget mellem oktober, november og december, men giver ikke anledning til en højere fremgang i, hvor mange gange vi svinger dankortet.

Analysen viser, at Black Friday har øget dankortomsætningen fra oktober til november med cirka 0,65 pct, men omvendt har det betydet et fald i væksten fra november til december på 0,6 pct. Samlet betyder det, at dankortomsætningen i årets sidste tre måneder ligger nogenlunde uændret.

»Man skal passe på med at få hænderne for langt op over hovedet i begejstring, når årets Black-Friday som ventet sætter nu forbrugsrekord i dag. Hvad butikkerne vinder på karrusellerne på Black-Friday, taber de på gyngerne i oktober og december,« skriver cheføkonom hos Nykredit, Tore Stramer.

Black Friday har dermed formået at ændre danskernes forbrugsvaner op til julen, hvor flere blandt andet vælger at tage penge ud af opsparingen for at kunne deltage i tilbudsfestlighederne omkring den sidste fredag i november, men dagen får os overordnet ikke til at bruge flere penge.