Black Friday hitter: Nattens nethandel tyder på ny rekord

De første tal fra nattens mange netkøb er kommet, og både store og små butikker melder shop-amok. Ny rekord er på vej.

Foto: Mikkel Berg Pedersen. Natten til fredag har været en travl nat for mange danskere. Udover at der har været amerikansk fodbold på skærmen, har danskerne også købt, købt og købt på nettet.
Læs mere
Fold sammen

Natten til fredag har været en travl nat for mange danskere. Udover at der har været amerikansk fodbold på skærmen, har danskerne også købt, købt og købt på nettet.

Hos Elgiganten er den adm. direktør meget overvældet over nattens forbrugsfest på trods af, at forventningerne var høje.

»Over 300.000 danskere har allerede inden kl. 8 været en tur forbi elgiganten.dk. Vi forventede, at der ville blive travlt, og at mange kunder ville kigge forbi, men det her overgår alle vores forventninger. Det er en ny rekord. I minutterne efter vi havde slået dørene op på elgiganten.dk, solgte vi fire Playstations i sekundet. Det har vi aldrig prøvet før. Det var helt vildt,« siger adm. direktør Peter Stedal.

Han fortæller, at lidt over midnat toppede antallet af besøgende – ca. 65.000 danskere var inde på siden, og kl. 08.00 fredag morgen havde de mange danskere købt mere end 1.800 fladskærme, 1600 bærbare og 2000 højtalere.

Den samme heftige trafik kan konkurrenten Power nikke ja til.

»Vi har haft vildt travlt! På nettet har vi mere end fordoblet antallet af besøgende i forhold til sidste år, og vi har solgt for otte gange mere end på en normal rigtig god salgsdag. Det er en fuldstændig vanvittig succes for os,« siger adm. direktør Jesper Boysen.

Hos netbutikken Sinful, der sælger erotisk legetøj har der også været gang i hjemmesidens trafik

»Sidste år slog vi alle salgsrekorder på Black Friday, så vi havde forberedt os ekstra grundigt i år. Alligevel er vi blevet taget lidt med bukserne nede her fra morgenstunden, hvor ordrerne vælter ind. Det er en festdag og nat på kontoret, og vi regner med at slå alle rekorder,« siger marketingchef Henrik Ernst.

Og det samme har de også kunne mærke hos Cykelpartner

»Det stikker fuldstændig af. Hvis det fortsætter sådan her, så regner jeg med, at vi fordobler tallene fra vores Black Friday sidste år, hvor vi også satte rekord. Det er helt, helt vildt,« lyder det fra Søren Sieg Jensen, partner og udviklingschef hos Cykelpartner.

Hos Forening for Dansk Internethandel (FDIH) er den adm. direktør i FDIH Niels Ralund meget imponeret over de første tal er.

»Forventningerne har været enorme, men alt tyder på, at de tårnhøje forventninger alligevel bliver sprængt. Vi må bare sige, at særligt på nettet har både forbrugere og butikker i høj grad taget Black Friday til sig,« siger han og tilføjer, at det bliver spændende at se, hvad weekenden ellers bringer med sig. Flere butikker har i år valgt at udvide tilbudsdagene frem til mandag.