Björn Borg oplever faldende salg i Norge og Danmark

Der er fortsat penge at tjene ved at sælge tøj af mærket Björn Borg, men den svenske tøjvirksomhed har på det seneste haft tilbagegang i resultaterne.

Foto: LEON NEAL. Björn Borg.
Læs mere
Fold sammen

Björn Borgs salg dykkede i perioden juli, august og september med omkring 6 pct. til 180 mio. svenske kr., mens driftsoverskuddet faldt med 13 pct. til 28,6 mio. svenske kr.

En del af forklaringen på tilbagegangen er lavere salg i Norge, Danmark, Belgien, Holland og Luxembourg. Derudover skyldes det også periodeforskydninger, da selskabet solgte en stor del af sin efterårs- og vinterkollektion i andet kvartal, hvor det omvendt løftede resultaterne.

»Højdepunktet i kvartalet var vores arbejde med forbrugertest, hvor slutbrugerne, der prøvede vores undertøj, uden undtagelse ville købe det,« siger topchef Henrik Bunge i en kommentar til regnskabet.

Björn Borg-mærket har sin oprindelse fra den svenske tennislegende af samme navn. Svenskeren har dog for flere år siden solgt rettigheden til mærket.

Ser man over de første ni måneder af året har takterne dog været bedre end det seneste kvartal. Her er salget samlet steget med knap 40 mio. svenske kr. til 460 mio. svenske kr., mens overskuddet dog er faldet en spids til 42,8 mio. svenske kr.