Bing er gået lige ind

Microsofts nyeste træk mod ærkerivalen Google ser ud til at blive vel modtaget.

Microsofts nye, forenklede søgemaskine, Bing, har tilsyneladende været en god investering for IT-giganten. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Microsoft sagde Bing, og amerikanerne sagde tak.

IT-gigantens seneste tiltag for at stække ærkerivalen Google, søgemaskinen Bing, ser ud til at være kommet godt fra start. Selv om Googles position som kongen af Internet-søgninger stadig er urørt, lykkedes det alligevel Microsoft at sikre sig en markedsandel på 12,1 procent af det amerikanske marked i ugen 8.-12. juni, viser tal fra analysefirmaet comScore.

Ballmer tilfreds

Tallet omfatter alle Microsofts søgemaskiner, hvoraf Bing blot er den seneste, men markedsandelen er alligevel gået op fra 11,3 procent i perioden 1.-5. juni, hvor Bing fik sin debut, og fra 9,1 procent ugen forinden.

Der er imidlertid stadig en pæn bid vej op til Googles 65 procent i maj, som er senest tilgængelige tal for USA. Her lå Yahoo på 20,1 procent og Microsoft på 8 procent.

»Vi har fået meget fin respons her i begyndelsen, men jeg ønsker ikke at sætte forventningerne alt for højt. Vi skal være udholdende og holde gang i fornyelsen over en lang periode,« siger Microsofts topchef, Steve Ballmer, ifølge nyhedsbureauet Reuters.

Analytikerne og investorerne venter i spænding på at se tallene for hele juni.

Kamp om modpartens hjemmebane

Hvor Microsoft forsøger at vinde ind på det lukrative søgemarked, forsøger Google omvendt at tage markedsandele fra Microsoft ved at lancere alskens gratis programmer, som kan bruges direkte på nettet til erstatning for Microsofts købeprogrammer.