Bilsites bugner med allerede solgte biler

En stor del af de mange tusinde bilannoncer på nettet, omhandler biler, der for længst er rullet ud af garagen med en ny ejer bag rattet.

En ny undersøgelse fra Dansk Markedsanalyse viser, at bilsøgende danskere meget ofte ringer forgæves, når de henvender sig på annoncer på landets store bilsites, Bilbasen, DBA Biler og Bilzonen.

Det er DBA Biler, der har bestilt undersøgelsen hos Dansk Markedsanalyse, der ifølge en pressemeddelelse viser, at hele 46 procent af Bilzonens private bilannoncer er uaktuelle, mens de tilsvarende tal for Bilbasen og DBA Biler er henholdsvis 13 og 7 procent.

Hos Bilzonen erkender direktør Frank Espersen, at man har en udfordring med at slette forældede bilannoncer, men lover forbedringer i løbet af kort tid.

»Jeg synes, at tallene fra undersøgelsen virker lige lovligt store. Men det er rigtigt, at vi ligesom vores konkurrenter har en udfordring på dette område. En udfordring, vi gennem længere tid har arbejdet på at løse,« siger Frank Espersen.

Han oplyser, at man til januar iværksætter et nyt system, der skal få antallet af uaktuelle annoncer markant ned.

»Vi kunne sagtens fjerne annoncer, når de er to måneder gamle, men nogle kunder bruger faktisk længere tid på at sælge en bil. Derfor søsætter vi et system til januar, hvor de bliver advaret, inden vi fjerner annoncen,« siger Frank Espersen og fortsætter:

»Jeg ser denne undersøgelse som et udtryk for, at Den Blå Avis mærker jorden brænde under sit bilsite.«

Bilzonen er det tredjestørste bilsite med 234.000 månedlige brugere og ejes af Det Berlingske Officin, JP/Politikens Hus og TV 2 i fællesskab. De tre bilsites har alle mellem 12.000 og 15.000 private bilannoncer på deres sites.