Bilpriserne banket i bund

Bilpriserne er faldet seks år i træk, og en helt ny klasse af mikrobiler er opstået. Det skyldes især en skatteomlægning i 2007, men også finanskrise, benhård konkurrence og effektiv produktion. Og snart vil kineserne presse bil- priserne endnu længere ned.

VW Up Fold sammen
Læs mere
Foto: ARNE DEDERT
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Både gæster ved weekendens biludstilling i Bella Center og andre, der ønsker sig nyt køretøj, kan glæde sig over, at biler nærmest aldrig har været billigere herhjemme. Talemåden om, at al ting stiger, er tilsyneladende ophævet i disse år, da biler direkte er faldet i pris trods Danmarks ry som et af verdens dyreste billande.

En analyse fra Nykredit viser, at bilpriserne herhjemme groft sagt  har gennemlevet tre faser siden årtusindeskiftet.

Først fulgte de firhjulede de generelle forbrugerpriser, som steg to-tre procent hvert år. Så lå bilpriserne stille et par år, og siden 2007 er de faldet, selv om priserne på andre varer er fortsat en tand opad år efter år.

Ved indgangen til 2013 ligger priserne på biler under ét godt syv procent under niveauet seks år tidligere.

Prisfaldet skyldes ifølge brancheeksperter dels, at biler generelt er blevet trykket i pris af forskellige grunde, og dels at salget af de helt små – og ofte meget billige - mikrobiler er eksploderet, hvilket trækker ned i de samlede pristal.

»Bilproduktionen i Europa er blevet optimeret og effektiviseret, og konkurrencen er hård, fordi bilsalget siden finanskrisen er dykket flere steder, især i Sydeuropa,« siger chefkonsulent Tejs Lausten Jensen fra De Danske Bilimportører.

I Danmark er konkurrencen ekstra hård, fordi ingen mærker har »hjemmebanefordel«. I lande med egen bilproduktion har de lokale fabrikker typisk en stor markedsandel, så det er sværere for andre at vinde terræn. Desuden betød en omlægning af afgifterne i 2007, at biler fik rabat i registreringsafgifter for sikkerhedsudstyr.

Gennembrud for mikrobiler

Samtidig med disse generelle tendenser har de helt små biler nydt godt af flere ændringer.

»Hovedforklaringen er omlægningen af afgifterne i 2007. Registreringsafgiften blev sænket fra 180 til 105 procent for de første knap 80.000 kroner af bilens værdi. Samtidig blev der indført en rabat i registreringsafgiften, hvis CO2-forbruget er lavt, ligesom vægtafgiften blev afløst af en grøn ejerafgift. Alle disse forhold har givet store fordele til de helt små biler,« siger Jens Brendstrup, administrerende direktør i Danmarks Automobilforhandler Forening (D-A-F).

»Mikrobilerne er brudt ned igennem 100.000, 90.000 og 80.000 kroner, og vi skal helt tilbage til 1986, da en Lada Samara kostede 80.000 kroner. Enkelte kampagnemodeller har endda været nede i 69.000 kroner,« supplerer Tejs Lausten Jensen fra bilimportørerne.

Udviklingen har på få år udløst en flerdobling af mikrobilerne, som nærmest ingenting fyldte i det samlede bilsalg herhjemme frem til 2006. Tendensen er blevet forstærket, fordi flere og flere producenter lancerede mikrobiler, da de kunne se, at bilsalget rykkede ned i størrelse. Sideløbende har stigende priser på brændstof gjort de benzinøkonomiske mikrobiler mere interessante – ifølge D-A-F er benzinen på fire år steget 40-50 procent.

Mikrobilerne – modeller som Citroën C1, Fiat 500, Ford Ka, Peugeot 107 og Toyota Aygo – stod i 2007 sammenlagt blot for otte procent af de solgte biler, men sidste år var andelen firdoblet til 35 procent ifølge tal fra D-A-F. Og de øverste syv pladser på topti-listen over de mest solgte biler i 2012 var besat af mikroerne med en af årets nyheder, Volkswagen Up!, helt i top.

Kineserne kommer

Udviklingen med billigere biler og flere mikrobiler kan sagtens fortsætte, vurderer Jens Brendstrup.

»I år lander vi på 35-40 procent, og det kan stige yderligere de kommende to til tre år. Inden for en overskuelig tidshorisont begynder både indiske og kinesiske fabrikker at sælge i Danmark, formentlig de helt små biler,« siger D-A-F-direktøren.

På tre måneders sigt venter langt de fleste bilforhandlere, at salgspriserne enten står stille eller falder, viser en måling fra Danmarks Statistik.

Hos internetportalen BilBasen, en del af den amerikanske eBay-koncern, er holdningen dog, at mikrobilerne nok har toppet.

»Sammenlagt med de lidt større minibiler har de en andel på 85 procent af salget til private, og den andel kan altså ikke blive højere, fordi nogen må have brug for lidt større biler på grund af familiestørrelsen,« ræsonnerer markedsanalytiker Jan Lang, der tilføjer, at han også tidligere har troet, at mikrobilerne havde toppet.

I Nykredit peger forbrugerøkonom Johan Juul-Jensen på, at den hårde priskonkurrence har bredt sig opad til minibilerne – det er firhjulede venner som Citroën C3, Ford Fiesta, Peugeot 208.