Billund Lufthavn er under hårdt pres efter Ryanair-lukning

Ryanairs tilbagetrækning fra Billund kommer på et tidspunkt, hvor konkurrencen fra Hamburg Lufthavn er intensiveret.

Foto: CLAUS FISKER.
Læs mere
Fold sammen

Ryanairs beslutning om at lukke sin base i Billund kommer på et yderst kritisk tidspunkt for byens lufthavn.

I det seneste år er kampen om især de jyske flypassagerer intensiveret i takt med, at der er åbnet en ny front i en priskrig fra Nordtysklands internationale lufthavn i Hamburg. Og det er en priskrig, der er til at få øje på, viser en prissammenligning foretaget af Berlingske Research.

En gennemgang af billetpriserne på fly med afgang fra henholdsvis Billund Lufthavn og Hamburg Lufthavn viser, at en lang række destinationer er billigere at rejse til via Tyskland. Parkeringsbilletter og udgifterne til transport til og fra de to lufthavne er stort set de samme.

Oveni kommer et nyere tiltag, der øger Hamburg-lufhavnens attraktionsværdi. For en overkommelig pris bliver danske passagerer hentet på hjemmeadressen og af en taxa-shuttle fragtet direkte til afgangshallen i Hamburg.

Tirsdag kom så Ryanairs farvel til den jyske lufthavn, hvilket skærer endnu en stor luns ud af Billund-lufthavnens omsætning.

»Lufthavnen står til at miste 400.000 ud af 1,8 millioner passagerer. Det er en pænt stor andel, og man kan ikke bare lige lukke sådan et hul igen. Ryanair trækker sig jo allerede ud i slutningen af juli,« påpeger en af Danmarks mest vidende iagttagere af luftfarten, chefredaktør Ole Kirchert Christensen på fagmediet Check-in.dk.

 

Ryanairs beslutning om at nedlægge basen i Billund betyder lukning af ruter til Korfu og Kreta den 30. juli, og vinterflyvningerne til Malaga, Tenerife og Budapest bliver også lukket ned. Afgangstider og ankomsttider bliver ændret på de resterende ruter.

»Når vores passagertal i Billund daler med cirka 400.000, så kan I forvente, at der vil forsvinde cirka 400 danske arbejdspladser, som vores trafik har været med til at skabe. Det er trist, men det er fagforeningsfolk i Danmark, der har valgt, at de vil destruere arbejdspladserne,« siger Eddie Wilson, personaledirektør i Ryanair, der igen gjorde det klart, at Ryanair ikke har tænkt sig at forhandle den overenskomst, som fagbevægelsen i Danmark har krævet.

Hvor store konsekvenserne er for Billund Lufthavn står endnu uklart. Det var tirsdag ikke muligt at få en kommentar til Ryanairs lukning fra lufthavnens direktør, Kjeld Zacho Jørgensen, men han har tidligere nævnt, at det vil »have en økonomisk betydning«.