Billigere sodavand har ikke udløst jobfest

Salget af sodavand i Danmark er steget, efter afgiften er blevet lempet, men der er endnu inden jobeffekt.

Selv om salget af sodavand ifølge Bryggeriforeningen er steget med 8,5 procent siden i sommer, hvor afgiften på sodavand blev halveret, så har jobfesten endnu ikke meldt sin ankomst. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henning Bagger

Selv om salget af sodavand ifølge Bryggeriforeningen er steget med 8,5 procent siden i sommer, hvor afgiften på sodavand blev halveret, så har jobfesten endnu ikke meldt sin ankomst. Det skriver Børsen.

Når alle lempelser på afgifter til sodavand og øl er fuldt indfaset, vil lempelserne ifølge regeringens vækstplan resultere i et årligt tab på 600 millioner kroner til statskassen.

Foreløbig kan ingen melde om jobfest grundet sodavandssalg, skriver Børsen, men alligevel mener Bryggeriforeningens direktør Niels Hald, at vækstplanen virker efter hensigten.

»Når vi sælger mere, så skal der produceres mere, der skal distribueres mere og håndteres flere produkter i de danske butikker. Og det skaber mere økonomisk aktivitet og beskæftigelse på sigt,« siger han til avisen.

Også i Venstre glæder skatteordfører Torsten Schack Pedersen (V) sig over det øgede sodavandssalg i Danmark:

»Jeg er slet ikke i tvivl om, at det vil slå positivt igennem på beskæftigelsen, når alle afgiftslettelserne er indfaset«.

Ifølge skatteminister Jonas Dahl (SF) er afskaffelsen af afgiften ikke »mirakelmedicin«, da sodavand i mange tilfælde fortsat vil være billigere i Tyskland.

»Forventningen er derfor også, at en afskaffelse af sodavandsafgiften vil have en effekt på grænsehandlen, men ikke, at det helt afskaffer grænsehandlen,« skriver skatteministeren i en mail til Børsen.

Han tilføjer, det var de borgerlige partier, der med Venstre i spidsen ønskede at afskaffe afgiften, og hæfter sig ved, at det »samlet set« lykkedes at lave en fornuftig vækstpakke, som kan gøre dansk økonomi til væksten og øge beskæftigelsen.