Billige løsninger generer kunderne

Uden ordentlig IT-integration fungerer cross channel ikke. Mange detailkæder vælger alligevel at spare.

Cross channel er markedsføring og salg på tværs af de kanaler, en butiks-kæde vælger af sælge igennem, hvad enten de er fysiske eller digitale. Fold sammen
Læs mere

Den største udfordring for at få cross channel-strategier til at virke i detailhandlen er ofte økonomien.

Det kræver nemlig store investeringer i IT og logistik at få de digitale og de fysiske salgskanaler til at spille sammen på en effektiv måde.

»Det er en stor mundfuld at få udviklet en stærk teknologisk web-platform med fuld integration til butikkernes økonomisystem. Derfor vælger mange en billigere løsning, hvilket oftest betyder en begrænsning af mulighederne, og de ender med halve løsninger, som er mere til irritation for forbrugerne,« siger Henrik Ernst Hansen, partner og e-business-ekspert hos Mindmill, som er et medie- og webbureau med speciale i rådgivning om e-handel og cross channel. Henrik Ernst Hansen har arbejdet med e-handel i otte år

Han mener, at de danske detailhandelsvirkksomheder har sovet i timen, når det kommer til cross channel.

»Alt for mange butikker og kæder har været langsomme til at få cross channel- strategien på plads og få tænkt det ind i hele værdikæden. Fona og Elgiganten er nogle af de bedre eksempler på butikskæder, som har taget cross channel til sig og udnytter mulighederne. Men der er langt igen,« mener han.

En af de kæder, der har investeret kraftigt i ny IT-platform og har opgraderet butikkerne, så man i nogle af dem kan bestille varer over nettet, er Imerco.

Isenkramkæden med 150 forretninger har haft det svært i de senere år, men ifølge Frederik Brøndum, administrerende direktør, er salgstallene blevet væsentligt bedre inden for de seneste tre måneder, hvor en række butikker er blevet renoveret med blandt andet skærme til bestilling af varer, og hvor den nye webshop er begyndt at virke.

»Vi vil satse på cross channel fremover – blandt andet med web-barer i vores forretninger,« siger han.

Det samme siger marketingchef Mette Ekmann fra isenkramkæden Kop & Kande. Kæden har klaret sig væsentligt bedre end kapitalkæderne i isenkramsektoren i de senere år. Den er frivillig og baseret på enkeltbutikker med et stærkt engagement og lokal tilknytning.

»Vi er begyndt med cross channel. Men det er en lang rejse. Vi skal helt sikkert videre ad den vej, men det skal ske på en måde, hvor vi kombinerer centrale fordele med decentralt engagement,« siger hun.