Billige feriepriser skal stjæle mobilkunder

Teleselskabet »3« afskaffer udenlandske mobilpriser i endnu fire EU-lande i et målrettet angreb for at kapre kunder fra konkurrenterne og vokse sig stor.

»3« afskaffer udlandspriserne på mobil tale og data i endnu fire - faktisk seks - lande for at tiltrække flere kunder. Arkivfoto: Scanpix/Iris Fold sammen
Læs mere

Danske mobil- og datapriser på populære, europæiske feriemål skal lokke mange flere kunder til det mindste af de fire store teleselskaber, »3«, der nu også dropper den forhadte roamingafgift i Tyskland, Frankrig, Schweiz og Norge.

Fra og med mandag den 22. september kan alle »3«-kunder, som ikke har de allerbilligste abonnementer, bruge mobiltelefonen eller tavle-PCen til både tale og data til danske priser, når de befinder sig i 11 europæiske lande eller Hong Kong.

»Danskerne hører til blandt de mest rejsende i verden og vil helst bruge smartphonen hele tiden. Men folk er for alvor bange for en uventet stor regning for brug af data. Nu betaler vi vore kunders roamingregning. Den udgift har vi vejet op mod, hvad vi får ind af nye kunder, og hvordan vi bedre fastholder nuværende kunder. Det er en del af vækstmotoren i »3«. Hvis vi ikke vokser, øger vi omkostningerne og får en dårlig forretning. »3« er stadig en lille udfordrer, selv om vi har rundet en million kunder, men vi skal vokse. Vi har slet ikke den størrelse, som vi vil have,« siger administrerende direktør Morten Christiansen til Berlingske.

Stigning på 5.000 procent

»3« droppede i marts roamingafgiften for tale, SMS, MMS og data i de seks lande, hvor »3« selv har selskaber: Irland, Italien, Storbritannien, Sverige, Østrig og Hong Kong. Nu kommer endnu fire store ferielande – Tyskland, Frankrig, Schweiz og Norge – til medsamt småstaterne Liechtenstein og San Marino, hvis nogen kører derigennem.

»I de populæreste lande – Storbritannien og Italien – er dataforbruget steget med op mod 5.000 procent, og vi forventer en lige så stor stigning i de fire nye lande. Samtidig stiger taleforbruget også, mens SMS-forbruget falder,« siger Morten Christiansen.Hvis det er så god en idé, hvorfor gør I det så ikke til standard i samtlige abonnementer?

»Det gør vi næsten også. Dette giver værdi, og derfor er det kun de allerbilligste abonnementer, der ikke får glæde af det – der er jo en grund til, at de er billigst. Alle kunder, der har fri tale, og det er langt størstedelen af »3«s kunder, får fra mandag automatisk adgang,« siger »3«-direktøren.

Han vil »helst ikke være for konkret« med, hvor mange nye kunder de første seks lande har bragt i butikken, og han vil heller ikke ud med, om der er flere lande på vej.

»Det må du vente at se,« siger han.

Langt størstedelen af »3«-kundernes udenlandske trafik kommer dog fra EU-landene.

EU barberer priserne

EU-Kommissionen har gennem flere år barberet både mobil- og nu også datapriserne ned hvert år i juli i erkendelse af, at de skyhøje priser betyder, at folk slukker for telefonerne, når de rejser rundt, hvilket forhindrer et helt frit indre marked i de 28 EU-lande. Kommissionen håber at få opbakning til, at mobil- og datapriserne fra 2015 skal være de samme, når man rejser i de andre 27 EU-lande, som i ens hjemland.

»3«s konkurrenter – i størrelsesrækkefølge TDC, Telenor og Telia – har alle tilkøbsabonnementer, hvor man kan få enten samme eller reduceret pris i visse områder, typisk Norden og de baltiske stater, men det gælder kun for tale og SMS, ikke for data og kommer oven i det almindelige månedsabonnement.

»3« ejes med 60 procent af Hong Kong-konglomeratet Hutchison Whampoa og med 40 procent af den svenske milliardærfamilie Wallenbergs investeringsselskab Investor AB.