Billige biler til fattige

Transport. Bilindustrien har fundet et nyt marked, og kappes om at sælge små, billige biler til mindre end 20.000 kroner til en voksende gruppe købestærke forbrugere i u-landene.

Franske Renault forhandler med den indiske bilproducent Bajaj Auto om en mulig alliance om at fremstille ultrabillige biler. De to selskaber oplyser ikke hvilket prisniveau de vil lægge sig på, men Renaults topchef Carlos Ghosn har tidligere sagt, at han ønsker at producere biler, der kan sælge for mindre end 16.000 kroner for at få fodfæste på det hastigt voksende indiske bilmarked. Det skriver norske Aftenposten.

Renaults plan er en reaktion på indiske Tata Motors ambitioner om at producere biler, der kan sælges for mindre end 100 000 rupi (13.000 kroner).

Denne udvikling kan sætte helt nye standarder for bilindustrien.

Renault har allerede en samarbeidspartner i Indien, Mahindra & Mahindra Ltd. De bygger sammen en stor fabrik i landet, der skal producere mellemstore biler og traktorer. Japanske Nissan Motor, som ejer 44 procent af Renault, deltager i dette samarbejde, og skal efter planen producere mindre biler på denne fabrik med henblik på eksport til Europa.

Bilsalget i Indien ventes at blive fordoblet til to millioner biler i løbet af de næste par år. En fjerdedel af salget vil være små billigbiler med priser fra 23.000 kroner og op.

- trichs