»Billig omgang« og »afledningsmanøvre«: Nets vil donere flere penge til velgørenhed

I årevis har Nets opkrævet millioner hos humanitære organisationer, der betaler i gennemsnit 4,32 kroner til Nets i gebyr for hver eneste donation, de modtager. Efter massiv kritik garanterer Nets-topchef Bo Nilsson nu, at »hovedparten« af Nets' gevinst på Betalingsservice, betalt i resten af 2019 og 2020, vil blive ført tilbage til velgørenhedsorganisationer. Men timingen får ikke eksperter til at tabe kæben.

I kølvandet på heftig kritik har Nets besluttet at imødekomme velgørenhedsorganisationers ønske om lavere gebyrer på Betalingsservice, fortæller Nets-topchef Bo Nilsson. Fold sammen
Læs mere
Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

Nets-topchef Bo Nilsson tager nu bladet fra munden i sagen om udskældte gebyrer på donationer til velgørenhed.

Siden 2007 har velgørenhedsorganisationer betalt 4,32 kroner i gebyr til Nets, hver gang en person har doneret penge til dem via Betalingsservice. Det betyder, at Nets samlet har indkasseret over 43 mio. kroner om året i gebyrer fra danske hjælpeorganisationer.

Men Bo Nilsson garanterer nu, at »hovedparten« af Nets' gevinst på Betalingsservice, betalt i anden halvdel af 2019 og hele 2020, vil blive ført tilbage til de humanitære organisationer.

»For at støtte indsamlingsorganisationernes gode arbejde har vi valgt at øge vores bidrag for i år og næste år, så det udgør hovedparten af vores fortjeneste fra deres brug af Betalingsservice,« siger adm. direktør i Nets, Bo Nilsson, til Berlingske.

Garantien fra koncernchefen kommer, samtidig med at Nets har solgt 38 procent af forretningen til betalingsgiganten Mastercard for 21,3 mia. kroner – det største opkøb nogensinde i Mastercards historie. Med i handlen indgår Betalingsservice, som Nets i årevis har tjent styrtende med penge på.

Nets' guldæg har flere gange været mål for kritik, men de seneste måneder har stormvejret nået nye højder. Årsagen skal især findes i et stærkt udskældt aktieprogram til betalingsselskabets ledelse, ligesom flere velgørenhedsorganisationer har udtrykt forargelse over Nets' gebyrer.

Nu forsøger Nets at imødekomme kritikken ved at sende penge i retning af velgørenhedsorganisationerne, men flere eksperter er ikke imponeret over timingen i Nets' udmelding.

»Der kommer ikke noget goodwill ud af at gøre det nu. Det er om ikke en gratis – så i hvert fald en billig – omgang,« siger Frederik Preisler, brandingekspert og kreativ direktør i reklamebureauet Mensch.

Ifølge Berlingskes oplysninger svarer Nets' donation for resten af 2019 og 2020 til ca. 7,5 mio. kroner i alt.

»Man kan jo ikke undgå at sætte de millioner, Nets giver retur, i relation til ledelsens personlige milliardbonus ved salget til Mastercard. Og så ender donationen med at fremstå som en dummebøde,« siger Frederik Preisler og tilføjer:

»De velgørende organisationer har selvfølgelig benyttet situationen til lidt høflig pengeafpresning.«

Unicef og Børns Vilkår efterlyser permanent løsning

Steen Vallentin, som er lektor i virksomheders sociale ansvar ved Department of Management, Society and Communication på CBS, hæfter sig også ved, at Bo Nilsson kommer på banen med planerne om donationen, efter at Nets i en længere periode har været udsat for heftig offentlig kritik.

»Man skal ikke være meget kynisk af natur for at kunne se, at man i Nets' ledelse gerne vil reparere på det blakkede offentlige renommé. Det er en fuldstændig klassisk model, at hvis en virksomhed får kritik for sit manglende sociale ansvar, så prøver man at aflede opmærksomheden og vise sin gode vilje gennem filantropiske aktiviteter ved at støtte gode formål. Det lyder lidt som en afledningsmanøvre,« siger han.

Generalsekretær i Unicef Danmark Steen M. Andersen havde gerne set en reaktion fra Nets en del tidligere. Han glæder sig dog over hver en krone, som organisationen i stedet kan bruge til humanitære formål.

»Vi er glade for den fremstrakte hånd, men vi vil hellere have et kram. Vi skal jo også have en løsning, der rækker ud over 2020,« siger han.

Rasmus Kjeldahl, der er direktør for Børns Vilkår, efterlyser også en mere permanent rabatordning, når Mastercard efter planen overtager Betalingsservice til næste år.

»Jeg håber, at meldingen fra Bo Nilsson også vil blive hørt i Mastercard. Det her handler jo ikke bare om 2019 og 2020, men om mange år ud i fremtiden,« siger han.

Banker drøfter gebyrrabat til hjælpeorganisationer

Det er ikke kun Nets, der tjener penge på gebyrer relateret til Betalingsservice. De danske banker modtager omkring halvdelen af omsætningen på servicen.

Der foregår i øjeblikket en dialog mellem bankerne og Isobro, der er paraplyorganisation for 190 indsamlingsorganisationer, og ifølge Rasmus Kjeldahl vil Børns Vilkår atter tage kontakt til de førende danske banker i den kommende periode.

»Vi håber, at det er muligt for indsamlingsorganisationerne at finde en fælles løsning med bankerne, men ellers vil vi give et selvstændigt bidrag,« siger Bo Nilsson.

Hos Danske Bank fremhæver kommerciel direktør Lars Alstrup, at man allerede i et stykke tid har været i dialog med velgørenhedsorgansationerne i forhold til en eventuel rabat på gebyrerne.

»Vi har før sommeren haft en god dialog med NGOer og brancheforeningen Isobro, og vi har også aftalt nye møder i den kommende tid. Vi regner med en løsning inden længe – gerne en fælles løsning med Nets for bankerne, eller én som Danske Bank selv aftaler med NGOer,« siger han.

Nordeas presseafdeling skriver til Berlingske, at banken »lige nu arbejder på at finde en ordentlig måde at give hjælpeorganisationerne en rabat på vores del af indtægten«.

»Vi vil grundlæggende gerne bidrage til deres vigtige arbejde,« oplyser Nordea.

Arbejdernes Landsbank går også gerne i dialog om, hvorvidt man kan stykke Betalingsservice-setuppet i forhold til velgørenhedsorganisationer anderledes sammen.

»Men som vi har udtalt tidligere på sommeren, mener vi som udgangspunkt, at en forhandling om pris må være en sag mellem Nets og de pågældende organisationer,« lyder det fra Arbejdernes Landsbank.