Billig hybridbil som varebil

Toyotas Auris kommer næste år med en varevogn som hybridbil til lavere pris end andre lignende modeller.

Foto: Toyota.
Læs mere
Fold sammen

Auris, Toyotas mellemklasse-bil, har ikke haft de forventede salgstal herhjemme som i resten af Europa, men når bilen næste år kommer som hybridbil med i princippet samme teknik som de dyrere Prius og Lexus hybrid-modeller, så kan Auris blive et meget spændende alternativ til de normale benzin- og dieseldrevne biler.

En Prius Hybrid koster i dag 375.000 kr. på hvide plader, mens en gulplademodel koster 200.000 kr. plus moms.

Auris findes i dag allerede som gulpladeudgave til priser fra 133.000 kr. plus moms – mod 221.000 kr. for en 1,3 liters benzinudgave – så hvis en hybridudgave måske skal koste 300.000 kr., vil en gulpladeudgave måske kunne erhverves for 160.000 kr. plus moms.

Mens de øvrige hybrid- modeller produceres i Japan, vil Auris blive Toyotas første europæisk byggede hybridbil med produktion samme sted som den nuværende Auris – i Burnaston i engelske Derbyshire.

Hybridteknikken bygges på Toyotas motorfabrik i Dee-side i Wales.

Med oplysningen af Auris som hybridbil, understreger Toyota sit tidligere udsagn om at udvide antallet af miljørigtige hybridbiler til kunder i Europa.

Et spring fremad

- Med vores udmelding har vi i Toyota taget et væsentligt spring fremad, der sikrer at full-hybrid vil kunne erhverves for flere kunder.

Sådanne tiltag er epokegørende, hvis vi vil se flere biler med lave CO2-udslip i Europa,« sagde Tadashi Arashima, CEO og præsident i Toyota Motor Europa, TME.

Toyota Auris blev lanceret i Europa i foråret 2007 efter verdenspremieren på biludstillingen i Paris i efteråret 2006.

Siden er der solgt 370.000 enheder i Europa. En ny, opdateret udgave er netop lanceret med en 1,33 liter VVT-motor i Toyotas såkaldte Optimal Drive teknologi.

Det indebærer også stop/start-teknik, en reduktion af CO2-emissioner med 17 procent (til 135 g/km) og forbedring af brændstofforbrug med 19 procent.

Burnaston-fabrikken åbnede i 1992 med produktion af Carina E-modellen – og siden også Avensis, Auris og Corolla. Totalt er der bygget 2,5 mio. biler på fabrikken.

Auris får et kosmetisk facelift både indvendig og udvendig. Nye for- og baglygter samt nye kofangere vil være de mest markante ændringer.

Indvendigt vil der være små ændringer i instrumenteringen samt nye stofdesign.

Dog ligger de største forbedringer i motorprogrammet.

Bedre motorer

Alle motorer vil være Toyota Optimal Drive. Ydermere vil alle dieselenheder komme med partikelfilter. Dette betyder bedre effekt og moment samt et markant lavere forbrug og CO2 udledning.

Toyota er senest blevet enig med Mazda Motor Corpora- tion om levering af sit benzin-hybrid-system.

Mazda har bedt Toyota om komponenter til 100.000 biler svarende til ti procent af produktionen. Men aftalen med Mazda vil også betyde, at Toyota kan sænke produk- tionsomkostninger og mindske prisforskellen mellem benzin- og hybriddrevne biler.