Bilka udfordrer amerikanske Amazon

En krig mellem giganter er under opsejling på det hurtigt voksende danske e-handelsmarked.

Bilka ved Fields. Fold sammen
Læs mere
Foto: Marie Hald
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>Verdens største e-butik Amazon får efter flere års frit spil i Danmark skærpet konkurrence fra Bilka.

Det danske varehus forbereder en offensiv, der skal gøre Bilka.dk til det førende onlinevarehus i Danmark. For at få »flere kunder, flere varer og flere muligheder« investerer Bilka i disse måneder kraftigt i en ny onlineplatform, og ambitionerne er skyhøje hos det Mærsk-ejede varehus.

»Vi vil måles op mod de bedste spillere internationalt. Derfor er vi ved at lave en onlineplatform, som er stærk i international målestok, og det gør vi, fordi vores forretning på nettet skal vokse betydeligt,« siger Jørgen Klüwer, driftsdirektør i Bilka, der afviser at sætte tal på, men ambitionen er umisforståelig:

»Vi har et klart mål om at være Danmarks ledende online-butik, og vi er parate til at gøre, hvad det kræver,« siger han.

Svagt udgangspunkt

Dermed går Bilka i offensiven på det danske e-handelsmarked og udfordrer amerikanske Amazon, som blev kåret til danskernes suverænt mest foretrukne e-butik i 2011, mens Bilka.dk landede på en beskeden 28. plads. Den amerikanske e-butik har via sin engelske filial Amazon.co.uk over flere år opbygget et stærkt navn i Danmark, og det har Bilka bemærket.

»Amazon har gjort det fantastisk godt, og vores udfordring bliver selvfølgelig at komme ind og overbevise danskerne om, at vi er endnu bedre at handle med,« siger Jørgen Klüwer, der står i spidsen for Bilka.dk, som først gik i luften i år 2010.

Præcis som hos Amazon skal vareudvalget hos Bilka være særdeles bredt.

»Vi er en nonfoodbutik med cirka 10.000 varer fra solcelleanlæg til hundeshampoo, og vores mål er at have det største udvalg i landet,« siger Jørgen Klüwer.

Særligt inden for elektronik, hus, have, sport og fritid er Bilkas udvalg stort i dag, men den nye platform skal sikre et endnu bredere sortiment.

»De 10.000 varenumre kan uden problemer blive til 100.000 med vores nye onlineplatform,« siger Klüwer.

For at kunne tilbyde et bredt udvalg vil Bilka – præcis som Amazon – få nogle af leverandørerne til at sende deres varer direkte til Bilkas kunder. Dermed undgår Bilka at skulle håndtere en stor del af de fysiske varer, som kommer på de virtuelle butikshylder. Det sparer omkostninger. Selv om Bilkas ansatte aldrig kommer til at røre mange af varerne, vil kunderne opleve, at det er Bilka, de handler med, lyder det fra Jørgen Klüwer.

»Vi giver 100 procent bytteret på alle varerne, og det er altid Bilka, som du handler med. Det vil sige, at det er vores forretningsbetingelser og vores service, du møder som kunde,« siger han.

Bilkas nye onlineplatform vil i lighed med Amazons kunne håndtere salg på tværs af grænser, hvilket betyder, at danske kunder vil kunne købe varer på Bilka.dk, som vil blive sendt direkte fra en udenlandsk leverandør til kundens privatadresse.

»Jeg vil ikke udelukke på forhånd, at vi kan finde på at gøre det. Teknisk set er det en mulighed,« siger Jørgen Klüwer.

Ingen brugthandel

En ting er dog sikkert. Modsat Amazon vil Bilka ikke gøre det muligt at købe brugte produkter.

Selv om Amazon i dag har et solidt forspring på markedet og mange faste danske kunder, tror Jørgen Klüwer på, at Bilka kan få mange danske nethandlere til at ændre adfærd.

»På internettet tæller det i høj grad, hvor hurtigt og smidigt kunden kan modtage og returnere en vare. På de parametre vil vi være stærke, og det vil vores udvalg også være. Desuden forventer vi absolut at kunne være konkurrencedygtige på prisen.«

Berlingske Business har bedt om Amazons kommentar til udviklingen på det danske marked, men koncernen har ikke ønsket at udtale sig.