Bilka sadler om

Krisen har ramt Bilka hårdt, og derfor har varhuskæden nu sadlet om og skiftet fokus.

Foto: Jeppe Carlsen/ Scanpix
Da finanskrisen satte ind gav det anledning til forskellige reaktioner i Dansk Supermarked. Mens discountkæden Netto jublede over forbrugernes fokus på prisbesparelse, ramte det varehuskæden Bilka hårdt.

Kunderne vendte ryggen til non-food segmentet, som Bilka har tjent gode penge på de sidste mange år, og omsætningen dykkede. Det har tvunget varehuskæden til at sadle om, siger Bilkas direktør Lars Christensen i dagens udgave af Jyllands-Posten.

”Vi har drejet på nogle knapper, og det begynder at virke. Udvalget af varer er tilpasset forbrugernes ændrede adfærd. Non-food produkter har ikke samme tyngde som tidligere, og i stedet er fødevarer kommet i fokus,” siger han.

Det er især møbelsalget og andre artikler til boligindretning, der er gået tilbage for Bilka, som dog stadig langer fladskærme og tøj over disken i stor stil.

”Salget ligger foran samme periode sidste år, og vi vinder markedsandele fra konkurrenterne,” siger Lars Christensen til Jyllands-Posten.