Bilka ruster sig til discountkrig

Varehuset Bilka vil mindske priserne på en lang række produkter for at tage kampen op mod discountkæderne, der vinder markedsandele.

Foto: Claus Fisker

Der kan være godt nyt på vej til danskere, der holder af at gå på jagt efter billige, populære varer.

For i en tid hvor discountkæder som Lidl og Rema1000 gafler stadig flere kunder, ruster et af de traditionelle varehuse sig nu til at tage kampen op mod discountbutikkerne.

Bilka vil ifølge Jyllands-Posten sætte prisen ned på 1.000 af de mest solgte produkter for at matche priserne i lavprissektoren.

I Bilka, der har 18 varehuse landet over, forklarer kædedirektør Mark Nielsen, at det skal være med til at vise kunderne, at hypermarkedet har konkurrencedygtige priser på dagligvarer.

»Vi er udfordret af, at kunderne i kraft af vores store sortiment har en opfattelse af, at vi prismæssigt inden for dagligvarer ikke er på niveau med discountbutikker. Der bruger vi nu det nye koncept som våben,« siger Mark Nielsen til Jyllands-Posten.

Selv om de fem store discountkæder de seneste år har fået lokket flere kunder ind i butikken, og nu samlet kan mønstre en markedsandel på over 40 procent ifølge Jyllands-Posten, afviser Mark Nielsen over for avisen, at det nye initiativ sker, fordi Bilka-kæden er under pres.

Analysevirksomheden Retail Institute of Scandinavia vurderer ifølge Jyllands-Posten, at Bilka har en markedsandel på seks procent af det danske marked.

Varehuskæden Bilka har i længere tid set sig om efter nye måder at vinde markedsandele på. Planloven spænder, som sagerne står lige nu, nemlig ben for at kæden kan åbne flere butikker.

I stedet har Bilka blandt andet forsøgt sig med at holde døgnåbent i en af kædens butikker i Field's i København.

Bilka drives af Dansk Supermarked, der udover varehuset har kæderne Føtex og Netto