Bilka flytter sin netbutik ind i varehuset

Med et nyt digitalt initiativ er Bilka klar til at give varehusets kunder adgang til langt flere varer. Netbutikken rykker nemlig ind i de fysiske butikker.

Det et kundeområde som dette i i Bilka i Tilst ved Aarhus, hvor det nu er muligt at bestille varer på bilka.dk og få hjælp fra varehusets medarbejdere. PR-foto
Læs mere
Fold sammen

Hvis man ikke kan udvide butikken fysisk, kan man give kunderne adgang til varerne på en anden måde.

Bilkas netbutik rykker nu ind i den fysiske butik, så kunderne får adgang til endnu flere varer. Administrerende direktør i Dansk Supermarked, Per Bank, har tidligere udtrykt irritation over planlovens begrænsninger for at udvide Bilkas fysiske butikker, men nu har Per Bank og Dansk Supermarkeds direktør for e-commerce og digital, Kenneth Nielsen, fundet en anden vej.

I Bilka i Tilst ved Aarhus er der således indrettet et område med en netbutik, hvor kunderne via iPads har adgang til Bilkas 20.000 nonfood-varer, og hvor der samtidig er hjælp at hente fra Bilkas personale.

»Selv om Bilka er et stort hus, er der ikke plads til, at vi kan vise enhver variant af produkterne. Styrken her er, at du kan få varer fra et dybere sortiment,« siger Kenneth Nielsen.

Det betyder med andre ord, at selv om der eksempelvis kun er plads til fem sofaer i varehuset, får kunderne nu adgang til at vælge mellem 60 forskellige sofaer. Samtidig er der i modsætning til traditionel nethandel hjælp at hente hos varehusets personale.

»Der findes forbrugere, der gerne vil handle online, men som ikke er så trygge ved det, og de kan nu gøre det ude i butikkerne,« siger Kenneth Nielsen.

Dansk Supermarkeds direktør for e-commerce har en fortid hos Amazon og Apple og kom til Dansk Supermarked i efteråret 2014. Han har i første omgang kastet sig over Dansk Supermarkeds nonfood-handel på føtex.dk og bilka.dk.

Synergi i grænselandet

Tendensen inden for e-commerce er, at detaillister forsøger at skabe en sammenhæng mellem handel i fysiske butikker og handel på digitale platforme, og det er netop det, Bilka nu forsøger at udnytte.

»Det er et spændende omnichannel-tiltag og en helt ny måde at shoppe på. Onlinehandel kommer med ind i butikkerne, og det er en løftestang for vores varehuse i forhold til at være rustet i konkurrencen,« siger Kenneth Nielsen, der tror på, at konceptet vil udbrede sig til flere dele af detailbranchen i fremtiden.

Inspirationen kommer fra udlandet, hvor Dansk Supermarkeds britiske samarbejdspartner Sainsbury’s netop har indgået et samarbejde med detailkæden Argos om at etablere en netbutik i Sainsbury’s fysiske butikker.

»Det betyder blot, at vi har fat i den lange ende. Det her er grænselandet, hvor vi skaber synergi mellem de fysiske dagligvarebutikker og nethandel, som giver kunderne en anderledes indkøbsoplevelse med adgang til uendeligt mange varer,« siger han.

I første omgang bliver konceptet kun implementeret i Bilka i Tilst. På baggrund af erfaringerne der, bliver der ifølge Dansk Supermarked taget stilling til, om det skal udrulles i Bilkas øvrige 17 varehuse, og på sigt ser Kenneth Nielsen også potentiale for konceptet i Føtex.

»Vi tror på, at det er noget, der virkelig kan hjælpe og servicere kunderne på en ny måde. Det er også noget, der med fordel kunne finde anvendelse i Føtex, hvor det i endnu højere grad kan være værditilvækst, da nonfood-delen er mindre end i Bilka,« siger Kenneth Nielsen.