Bilindustriens nedtur fortsætter: Renault opgiver indtægtsmål for 2019

Renault opgiver sine indtægtsmål for i år grundet skuffende resultater, faldende efterspørgsel og et nedbrud med partneren Nissan. Tilbagegangen hos den franske bilproducent fremhæver den nedtur, som den globale bilindustri oplever.

Renaults seneste nedjustering af sit indtægtsmål udstiller den tilbagegang, som den globale bilindustri. Samtidig plages selskabet stadig af skandalerne fra den tidligere adm. direktør for partneren Nissan, Carlos Ghosn. Fold sammen
Læs mere
Foto: Ints Kalnins/Ritzau Scanpix

Den franske bilproducent Renault har neddroslet sine ambitioner for 2019 efter udsigter til, at de samlede indtægter for i år vil falde markant. Dermed vil selskabet ifølge dem selv ikke kunne imødekomme sit eget indtægtsmål for 2019, hvorved det droppes.

Det skriver nyhedsbureauet Reuters.

Virksomhedens nettoresultat for i år fra januar til juni er ifølge producenten faldet ned til 970 mio. euro, eller 6,5 mia. kr., hvilket svarer til en fordobling i fald for bundlinjen. Samtidig er indtægterne faldet med 6,4 pct. til 28,05 mia. euro, og driftsresultatet er ligeledes røget ned til 1,54 mia. euro med et fald på 13,6 pct., skriver Reuters.

»På baggrund af faldet i efterspørgslen forventer selskabet, at indtægterne for 2019 vil være på niveau med forrige år,« siger Renault i en meddelelse fredag. Dermed går virksomheden væk fra et tidligere løfte om at forøge indtægterne.

Renault indtager dermed pladsen som det nyeste eksempel på et firma, der oplever hårde kår i en branche, som i stigende grad er karakteriseret at nedgang. Således har et bredt fald i salget af automobiler sendt kuldegysninger gennem bilsektoren og affødt advarsler om profitindtjeninger for industrien. Situationen sætter også partnerskabet mellem Renault og Nissan på en hård prøve, og sidstnævnte måtte tidligere på ugen fyre 12.500 ansatte på verdensplan.

Partnerskabet er især kommet i farezonen efter de mange skandaler, der omgærder Nissans tidligere adm. direktør, Carlos Ghosn. Den tidligere topchef, der var hovedarkitekten bag alliancen, afventer nu en dom i Japan for skattefusk og anden finansiel kriminalitet, som han benægter.

Begge selskaber forsøger nu at afryste det dunkle omdømme fra Carlos Ghosns lederskab, hvilket kun er besværliggjort af Renaults fejlslagne forsøg på en sammenslutning med Fiat Chrysler. Flere investorer frygter, at alliancens sammenbrud kun vil føre til flere negative påvirkninger på drifsresultatet, skriver Reuters.

Renault, der sætter sin lid til et nyt væksthåb for 2019 i form af en ny Clio Mini bilmodel, understreger dog stadigvæk sit tidligere mål om at levere en solid pengestrøm for året samt en profitmargin på seks pct., skriver Reuters.