Bilgiganter allierer sig med omstridte kørselstjenester

Toyota og Volkswagen er de seneste bilproducenter, der har allieret sig med nye lifttjenester på markedet i et forsøg på at være forberedt på fremtidens bilmarked.

Foto: LUCY NICHOLSON.
Læs mere
Fold sammen

Verdens store bilproducenter fortsætter med at omfavne og alliere sig med de nye kørselstjenester, der popper op rundt omkring i verden.

Tilbage i januar blev General Motors pioner for tendensen, da de skød en halv milliard dollars i lifttjenesten Lyft. Aftalen vakte opsigt, idet de mange nye biltjenester i bund og grund synes at kunne modarbejde den traditionelle bilindustri i sine bestræbelser på at koordinere kørsel og mindske spildplads og behovet for at eje en bil selv.

Siden General Motors har en række andre bilproducenter indgået lignende partnerskaber, og tirsdag meldte to af de helt store spillere sig på banen, da Toyota og Volkswagen hver især meddelte, at de havde indgået et partnerskab med henholdsvis Uber og Gett

Toyota har ifølge The Detroit News forpligtiget sig til et »strategisk samarbejde« med Uber, mens Volkswagen har meddelt, at de vil skyde 300 millioner dollars i Gett, der er en pendant til Uber.

Samarbejdet mellem Toyota og Uber vil blandt andet indebære, at ejere af Toyota-biler kan afdrage lån på bilen direkte som Uber-chauffør, ligesom man vil forsøge at udarbejde apps designet til bilen.

Hos Volkswagen lyder det, at man forventer at kunne hjælpe Gett med at tjene endnu flere penge og dermed selv se et fornuftigt afkast af investeringen.