Bilgiganten Ford får bøde på 165 millioner amerikanske dollar

Den amerikanske bilvirksomhed Ford har indvilget i at betale 165 millioner dollar i bøde. Det er den næststørste bøde i den amerikanske trafikstyrelses historie.

Den amerikanske bilvirksomhed Ford har indvilget i at betale den næststørste bøde i den amerikanske trafikstyrelses historie. Mike Blake/Reuters/Ritzau Scanpix

Bilgiganten Ford har indvilget i at betale en civil bøde på 165 millioner amerikanske dollar.

Det meddeler den amerikanske trafikstyrelse, NHTSA, som har til opgave at holde øje med køretøjers sikkerhed, torsdag i en pressemeddelelse

Årsagerne til bøden er, at Ford var for langsom til at tilbagekalde køretøjer med defekte bakkameraer, og at virksomheden undlod at give præcise og fuldstændige oplysninger til myndigheden, skriver styrelsen.

»Rettidige og præcise tilbagekaldelser er afgørende for at sikre alles sikkerhed på vores veje,« siger NHTSAs viceadministrator Sophie Shulman ifølge pressemeddelelsen og tilføjer: 

»NHTSA er forpligtet til at sikre, at producenter overholder de love, der er designet til at beskytte trafiksikkerheden. Når producenter ikke prioriterer den amerikanske befolknings sikkerhed og undlader at opfylde deres forpligtelser i henhold til føderal lovgivning, vil NHTSA holde dem ansvarlige.«

Næststørste bøde i styrelsens historie

Styrelsen, som går under forkortelsen NHTSA – National Highway Traffic Safety Administration – blev etableret i 1970 og hører under det amerikanske transportministerium.

Bøden på 165 millioner dollar er den næststørste i styrelsens 54-årige historie.

Bødebeløbet er kun overgået af det japanske bilfirma Takata, som i 2015 modtog en straf fra styrelsen på 200 millioner amerikanske dollar.

Det er ikke alle 165 millioner dollar, som Ford skal betale med det samme. 

  • 65 millioner dollar skal betales straks. 

  • 55 millioner skal falde på et senere tidspunkt. 

  • 45 millioner dollar i udgifter til at opfyldelse af en række forpligtelser. Eksempelvis har Ford forpligtet sig til at investere i avanceret analyse af sikkerhedsdata og et nyt billedtestlaboratorium. 

Aftalen, som løber tre år med mulighed forforlængelse, indebærer også, at en uafhængig tredjepart vil komme til at føre tilsyn med Ford, komme med anbefalinger og vurdere virksomhedens overholdelse af aftalen. 

Ford har globalt cirka 174.000 ansatte ifølge virksomhedens hjemmeside