Nu kører det igen for salget af biler og varevogne i Danmark. Det viser en ny analyse af de 40 største forhandlere af person- og varebiler i Danmark. I 2009 havde mere end hver anden bilforhandler røde tal på bundlinjen. I 2011 har blot syv af analysens 40 virksomheder underskud. Branchen har været under et hårdt økonomisk pres i kriseårene 2008/09, men er begyndt at tjene penge igen som følge af effektivisering og fremgang i salget af nye biler. Det er værd at nævne at selvom markedet som helhed går op eller ned kan situationen for den enkelte forhandler være radikalt anderledes da deres salg i høj grad er afhængigt af efterspørgslen på lige netop den eller de mærker som forhandlerne fører. Eksempelvis er nyregistreringer af Volkswagen personbiler steget med 61,8 procent fra 2008-11, mens nyregistreringer af Toyota kun er steget med 0,4 procent. Markedet for varebiler har samlet set været i stærk tilbagegang over analyseperioden.
Nedgang for varebiler
Fra 2006-10 faldt antallet af ny registreringer med 46.531 (minus 74 procent). Nedgangen i antallet af varevogne samt fremgangen i antallet af personbiler betyder alt andet lige at en større del af forhandlernes forretning i dag omhandler personbiler – hvilket igen betyder at fokus på varebiler de seneste år har været langt mindre end tidligere, hvorfor branchen under segmentet kriseår 2007-10 skilte sig af med deres højtspecialiserede sælgere af vare- og erhvervsbiler. I 2011 vendte kurven dog og antallet af nyregistreringer steg igen med hele 50 procent. Men nu mangler sælgerne. »Mange sælgere med speciale i varebiler valgte at skifte til personbilsalg under krisen,« udtalte kommerciel direktør Peter Larsen fra Citroën Danmark tidligere på året i et interview med Berlingske.