Bilforhandlere retter skarp kritik mod eBay

De danske bilforhandleres brancheforening er trætte af eBays forretningskoncepter i den danske bilbranche. Hos eBay mener man, at forretningskonceptet er til kundernes bedste.

Bilforhandlerne er trætte af at betale eBay-ejede virksomheder for at bruge deres egne annoncer på deres egen hjemmeside. Fold sammen
Læs mere
Foto: Torben Christensen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Balladen om annoncer i bilbranchen er ikke kun en strid mellem den eBay-ejet virksomhed Bilbasen.dk og søgemaskinen Autouncle. Nu melder de danske bilforhandlere sig også ind i debatten med kritik af eBays prisstruktur på annoncer.

Den amerikanske internetgigant eBay ejer Bilbasen.dk, Dba.dk og Bilinfo.dk og sidder derfor som en af de største magtfaktorer i den danske bilbranche. Men bilforhandlerne føler sig begrænset af eBay og er utilfredse med, at de ikke selv kan bestemme, hvor deres annoncer bringes.

Opretter bilforhandlerne deres annoncer på Bilinfo.dk, skal de betale for at vise annoncen på deres egen hjemmeside - og det er urimeligt, mener Jens Brendstrup, som er direktør for Autobranchen Danmark, som repræsenterer bilforhandlere.

»Forhandlere, som genererer annoncerne, er ikke selv herrer over, hvor annoncerne skal ende. Hvis annoncerne bliver oprettet gennem Bilinfo, som ejes af Bilbasen.dk, skal de betale for at få dem over på deres egen hjemmeside,« siger Jens Brendstrup og tilføjer:

»Det, synes vi, er irriterende.«

Bilforhandlerne er ikke de eneste, der er gået i clinch med eBay og deres virksomheder i Danmark. Søgemaskinen Autouncle har netop anmodet om at få en strid om brug af Bilbasen.dks annoncer for højesteret. Autouncle har hidtil indsamlet alle bilannoncer på markedet for at samle dem i en søgemaskine, men Bilbasen.dk har sat en stopper for den forretningsmodel. I landsretten fik de medhold i, at Autouncle ikke længere må bruge annoncer fra Bilbasen.dk på deres portal.

Hos eBay ønsker Morten Heuing at adskille de to sager.

»Det er irrelevant for sagen (om Autouncle, red.), hvordan annoncerne er kommet på nettet. Det, som landsretten har dømt på, er det faktum, at de kopierer vores databaser for at drive en konkurrerende forretning. Landsretten har ikke taget stilling til, hvordan de annoncer er kommet på nettet,« siger Morten Heuing. Men Johan Frederik Schjødt, direktør og stifter af Autouncle, mener, at sagen om, hvem der ejer data, er principiel, og derfor mener han også, det er en sag for højesteret.

»Det er et spørgsmål om at give forbrugerne overblik, og hvis 98 procent af alle bilforhandlere bruger Bilinfo til at oprette deres annoncer, bliver der sat en stopklods der,« siger Johan Frederik Schjødt.




Mens man hos eBay appellerer til, at søgemaskiner som Autouncle indgår samarbejdsaftaler med Bilbasen.dk og Bilinfo, er man fra bilforhandlernes lejr mere interesseret i selv at kunne råde over de data, de registrerer på nettet. Jens Brendstrup foreslår, at annoncerne oprettes via Autodesktop, som er en del af Biltorvet.

»Derfra kan bilforhandlerne selv flytte annoncen hen, hvor de har lyst,« siger Jens Brendstrup og tilføjer:

»Det er princippet i, hvem der ejer annoncerne. Det, vi allerhelst vil have er, at man åbner op, så der er gennemsigtighed.«



Men den køber man ikke hos eBay, hvor direktør Morten Heuing betragter Jens Brendstrup og Autobranchen Danmark som en direkte konkurrent. Brancheforeningen står nemlig selv bag Biltorvet og dermed Autodesktop.

»Når Jens Brendstrup udtaler sig på vegne af bilbranchen, er han konkurrent, som har en kommerciel interesse i, at forhandlerne vælger Autodesktop,« siger Morten Heuing og tilføjer, at langt fra alle forhandlere er en del af brancheforeningen.

I øvrigt afviser Morten Heiung, at bilforhandlerne ikke selv bestemmer, hvor deres annoncer publiceres.

»Når bilforhandlerne bruger Bilinfo, bestemmer de selv, hvor de vil have deres annoncer vist. De gør det i et system, som er meget omfattende, og som de selvfølgelig betaler for,« siger han.

Ifølge Morten Heuing har flere forhandlere udtrykt tilfredshed med den service, eBay stiller til rådighed i form af Bilinfo og Bilbasen, ligesom forhandlerne ifølge Morten Heuing er tilfredse med, at Autouncle ikke længere henter data fra eBays portaler.