Bilforhandler: Bilafgifter er urimelige

En af Københavns store bilforhandlere, Henrik Larsen, så meget gerne et nyt system for bilafgifter baseret på tekniske faktorer.

En af Københavns store bilforhandlere, Henrik Larsen, så meget gerne et nyt system for bilafgifter baseret på tekniske faktorer. Fold sammen
Læs mere
Foto: Liselotte Sabroe
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Henrik Larsen føler sig ikke ordentligt behandlet af det danske afgiftssystem. Han kan ikke få klar besked om, hvorvidt han betaler den rette afgift af de biler, som han bruger i sin forretning, og han ryster på hovedet af de komplicerede afgifter, der efter hans mening har en hel række negative konsekvenser for bilforhandlerne, kunderne og samfundet.

De biler, som han bruger i sin forretning til at demonstrere over for kunderne, på værkstedet eller som erstatningsbil, betaler han afgift af i blinde, fordi de skal betales ud fra en såkaldt »pris til endelig bruger«.

»Men »pris til endelig bruger« er ikke præciseret ordentligt. Skat arbejder ud fra en lovgivning, der er svær at få hold på. De medarbejdere, der kommer ud, ved ikke, hvordan man skal registrere og til hvilken pris. Er det til den pris, som en kunde, der køber én bil, betaler, eller skal det være til den pris, som en kunde til 100 biler får,« spørger bilforhandler Henrik Larsen.

Han bruger mange ressourcer på at beregne den rigtige afgift, men frygter alligevel, at han ikke rammer rigtigt.

»Men det er helt urimeligt, at vi risikerer en efterregning, når Skat ikke kan svare på, hvad gennemsnitsprisen er,« siger han.

Derimod har Henrik Larsen Automobiler aldrig haft problemer med Skat på grund af, at avance er flyttet fra en ny bil til ekstraudstyr eller en indbytningsbil for at spare afgift, som ellers fremlægges som et af hovedproblemerne hos Skat.

»Det har vi aldrig benyttet os af,« siger han.

Men grundlæggende synes han, at det danske afgiftssystem bør ændres af flere grunde.

For det første bruger både Skat og bilforhandlerne mange timer på at administrere systemet, som, hvis det blev lagt om til en teknisk baseret afgift, kunne køre helt automatiseret via bilernes såkaldte COC-certifikat med deres egenskaber, som der ikke kan svindles med, og som i øvrigt kan etableres meget billigt, fordi systemerne allerede fungerer sammen med det digitale motorregister.

For det andet er det et optimalt tidspunkt at gøre det på lige nu, hvor provenuet til statskassen er i bund på grund af de ekstremt populære mikrobiler, mange leasingbiler kører på forholdsvis afgift i den periode, de er leaset, og er dermed afgiftsfri, når perioden udløber, og endelig hvor renten og finansieringsmulighederne er optimale for de forbrugere, der måske bliver ramt af et værditab på deres gamle bil.

For det tredje vil flere teknisk avancerede biler i bilparken medføre en opgradering af arbejdskraften i bilbranchen.