Bildirektør på turné i Berlin og London for at sikre opbakning tilopkøb af Opel

Der skal givetvis en hel del til, før både Tysklands kansler og Sto­r­britanniens premierminister inviterer på kaffe, men udsigten til tusindvis af tabte arbejdspladser er en af de ting.

Ifølge Bild am Sonntag skal PSA-direktør Carlos Tavares have givet den tyske kansler Angela Merkel garanti for, at bilfusionen ikke vil koste tyske arbejdspladser. Arkivfoto: Christian Hartmann /Reuters Fold sammen
Læs mere

Derfor har den franske bilkæmpe PSAs direktør, Carlos Tavares, været på besøg i såvel Bundes­kanzleramt som Downing Street Nr. 10 for at diskutere PSAs mulige opkøb af tyske Opel. Sagen er nemlig den, at Opel har en række store produktionsanlæg i Tyskland med sammenlagt omkring 25.000 ansatte, mens man i Storbritannien producerer søstermærket Vauxhall. På den anden side af kanalen arbejder 4.500 for Opel.

Angela Merkel har allerede sagt, at hun vil gøre alt for at bevare de mange arbejdspladser i Tyskland, og den tyske tabloidavis Bild Am Sonntag mente i sidste uge at vide, at Carlos Tavares havde givet den tyske kansler en sådan garanti. Dette blev dog senere afvist af vice­ministeren for økonomi, Matthias Machnig:

»Disse spekulationer er præmature på dette tidspunkt,« lød det ifølge den tyske TV-kanal ARD.

Frankrig vinder

I Storbritannien virker bekymringerne til at overstige dem i Tyskland, for med briternes kommende ud­trædelse af EU frygter den britiske regering, at man vil stå skidt i kampen mod PSA-Opels andre europæiske produktionssteder. Tidligere har den britiske regering givet japanske Nissan en række garantier i forbindelse med Brexit for at sikre, at Nissan fortsat ville have produktion i Storbritannien. I sidste uge skrev ­Financial Times, at den britiske ­erhvervsminister, Greg Clark, havde tilbudt PSA en lignende aftale.

Tysk bekymring

På den anden side af den engelske kanal, i Frankrig, gnider man sig i mellemtiden i hænderne over rygterne om PSAs mulige overtagelse af Opel. Kilder i det franske regeringsapparat har givet udtryk for, at Frankrig tager et kommende opkøb meget roligt. PSA har ellers mange tusinde medarbejdere i Frankrig, men da den franske stat er den største aktionær i bilselskabet, er det ­ikke forventningen, at det vil koste arbejdspladser i republikken, hvis Opel bliver opkøbt.

Blandt de tyske Opel-ansatte er man dog bekymret for at blive en del af det franske imperium. For eksempel siger en medarbejder anonymt til Financial Times:

»Vi vil ikke bare være Citroëns stedbarn. De har gjort det godt, men det er ikke den slags biler, som vi gerne vil bygge.«