Bildirektør på turné i Berlin og London for at sikre opbakning tilopkøb af Opel

Der skal givetvis en hel del til, før både Tysklands kansler og Sto­r­britanniens premierminister inviterer på kaffe, men udsigten til tusindvis af tabte arbejdspladser er en af de ting.

Ifølge Bild am Sonntag skal PSA-direktør Carlos Tavares have givet den tyske kansler Angela Merkel garanti for, at bilfusionen ikke vil koste tyske arbejdspladser. Arkivfoto: Christian Hartmann /Reuters Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Derfor har den franske bilkæmpe PSAs direktør, Carlos Tavares, været på besøg i såvel Bundes­kanzleramt som Downing Street Nr. 10 for at diskutere PSAs mulige opkøb af tyske Opel. Sagen er nemlig den, at Opel har en række store produktionsanlæg i Tyskland med sammenlagt omkring 25.000 ansatte, mens man i Storbritannien producerer søstermærket Vauxhall. På den anden side af kanalen arbejder 4.500 for Opel.

Angela Merkel har allerede sagt, at hun vil gøre alt for at bevare de mange arbejdspladser i Tyskland, og den tyske tabloidavis Bild Am Sonntag mente i sidste uge at vide, at Carlos Tavares havde givet den tyske kansler en sådan garanti. Dette blev dog senere afvist af vice­ministeren for økonomi, Matthias Machnig:

»Disse spekulationer er præmature på dette tidspunkt,« lød det ifølge den tyske TV-kanal ARD.

Frankrig vinder

I Storbritannien virker bekymringerne til at overstige dem i Tyskland, for med briternes kommende ud­trædelse af EU frygter den britiske regering, at man vil stå skidt i kampen mod PSA-Opels andre europæiske produktionssteder. Tidligere har den britiske regering givet japanske Nissan en række garantier i forbindelse med Brexit for at sikre, at Nissan fortsat ville have produktion i Storbritannien. I sidste uge skrev ­Financial Times, at den britiske ­erhvervsminister, Greg Clark, havde tilbudt PSA en lignende aftale.

Tysk bekymring

På den anden side af den engelske kanal, i Frankrig, gnider man sig i mellemtiden i hænderne over rygterne om PSAs mulige overtagelse af Opel. Kilder i det franske regeringsapparat har givet udtryk for, at Frankrig tager et kommende opkøb meget roligt. PSA har ellers mange tusinde medarbejdere i Frankrig, men da den franske stat er den største aktionær i bilselskabet, er det ­ikke forventningen, at det vil koste arbejdspladser i republikken, hvis Opel bliver opkøbt.

Blandt de tyske Opel-ansatte er man dog bekymret for at blive en del af det franske imperium. For eksempel siger en medarbejder anonymt til Financial Times:

»Vi vil ikke bare være Citroëns stedbarn. De har gjort det godt, men det er ikke den slags biler, som vi gerne vil bygge.«