»Bild«-ejer opgiver TV-overtagelse

Axel Springer AG, ejeren af bl.a. de tyske aviser »Die Welt« og »Bild,« forsøgte sidste år at overtage TV-kanalerne Pro7 og Sat1. Det lykkedes ikke. Nu sælger koncernen i stedet sin aktieandel på 12 procent i selskabet bag de tyske satellitkanaler.

Axel Springers forsøg på at overtage TV-kanalerne Sat1 og Pro7 mislykkedes. Handlen blev blokeret af de tyske konkurrencemyndigheder, da man mente, at Axel Springer sammen med mediegruppen Bertelsmann ville opnå for stor magt over reklamemarkedet, som ny ejer af Tv-kanalerne.

De tyske mediemyndighederne argumenterede også for, at Axel Springer-koncernen ville opnå forstå magt over den offentlige meningsdannelse, hvis den stod som ejer af både satellitkanalerne og en lang række magasiner og aviser.

Axel Springer AG er et af de største mediehuse i Europa med over 150 forskellige daglige og ugentlige udgivelser. Firmaet blev i 2005 kritiseret for ikke at ville bringe en reklame for de tyske venstrefløjsparti »Die Linke« i et af selskabets udgivelser. Springer er personligt kendt for sin åbenlyse støtte til staten Israel.