Bilbranchens første klimapartnerskab

Miljøstrategi. Peugeot indgik torsdag som første virksomhed i bilbranchen et klimapartnerskab med DONG Energy.

15 procent skal den danske Peugeot organisation reducere sit CO2 udslip med i 2015 – det indgik Peugeot Danmark aftale med DONG Energy torsdag.

Klimapartnerskabet omfatter alle landets 56 forhandlere – og der er tale om den første organisation i bilbranchen, der underskriver aftalen med DONG.

Peugeot Danmarks klima- og miljøstrategi er ”Bæredygtig mobilitet” og den handler om hele bilen – lige fra design, materialevalg, produktion, brændstofforbrug, ombytterprogram for reservedele og genbrug/genvinding ved bilens slutdestination.

”Klimapartnerskabsaftalen betyder, at der nu er tænkt miljøoptimering ind i alle led i en Peugeots rejse fra udvikling og produktion til den står hos forhandleren, siger Flemming Bak, adm. direktør for Peugeot Danmark.”

Aftalen betyder, at alle forhandlere modtager en energiscreening af deres forretninger og værksteder, som gennemføres af DONG Energy´s energirådgivere. Denne screening er grundlaget for udarbejdelsen af en rapport, der fortæller, hvordan energibesparelsen kan realiseres. Forhandleren har forpligtet sig til at gennemføre forslagene med en tilbagebetalingstid på under tre år samt lægge en strategi for besparelsesforslag, der har en længere tilbagebetalingstid.

Udover energibesparelse hos forhandlerne, vil man også fremme udbygningen af vedvarende energi. Det sker gennem køb af certifikater for vedvarende energi (RECS certifikater). Derved reserverer man strøm fra en af verdens største havvindmølleparker, som er under opførelse ved Anholt. Den reserverede strøm svarer til det fremtidige forbrug i driften.

”Peugeot er en af flere klimapartnere, men transportbranchen har stor betydning for den samlede CO2-udledning, siger salgsdirektør Allan Schefte, DONG Energy.

Peugeot Danmark A/S er et datterselskab under Interdan koncernen, som også importerer det japanske bilmærke Mitsubishi.