Big data bliver big business

Mens datamængderne vokser på nettet og i kundedatabaserne, stiger behovet for hjælp til at strukturere og analysere de enorme mængder af data. Virksomhederne har fået øjnene op for det, man populært kalder big data.

Foto: Nikolai Linares
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Øresundsbroen sender ikke kun biler over sundet, men også ubegribelige mængder af data.

Data, der bruges til at lokke endnu flere bilister til at køre over Øresundsbroen.

Det lyder måske forvirrende, og det er præcis det, som big data er for mange mennesker og virksomheder: forvirrende.

Ufattelige mængder af data som time for time, dag for dag og uge for uge blot vokser. Data, som kan være en guldgrube for dem, der forstår at strukturere og udnytte dem.

Det er netop det, selskabet Øresundsbron har formået. Strukturere og udnytte data. De har forvandlet deres kundekartotek med 200.000 registrerede brugere til en online markedsføringskanal.

Informationer om geografi bruges til at sende regionale tilbud til københavnere, som inviteres til Skåne for at spille golf i Sverige, mens folk i Malmø lokkes til København med billige hotelophold og gourmetoplevelser til halv pris.

Tilbud, som havner direkte i brugernes indbakke, og som er med til at trække folk over sundet.

»De samler informationer om os, der bruger broen – vores præferencer og vores interesseområder. De har et helt katalog med forskellige interessefelter. Hvis du for eksempel er interesseret i klassisk musik, vil de jævnligt sende dig tilbud med klassisk musik på den anden side af broen. Jeg spiller selv golf og modtager tilbud om, hvad der er af gode golftilbud i Skåneområdet. Jo flere rejsende, der rejser over Øresundsbroen, jo flere penge tjener selskabet Øresundsbron, og jo hurtigere får de betalt det lån af, som broen er finansieret med,« forklarer Jens Olivarius, nordisk direktør for marketing og kommunikation i SAS Institute, som har lavet den tekniske løsning for Øresundsbroen.

SAS Institute er en af de 60 virksomheder, som medvirker i en analyse af IT-konsulentbranchen udarbejdet af Berlingske Business Premium.

Virksomheden oplevede i 2011 en vækst i omsætningen på 7,5 procent og kom ud med et overskud på over 50 millioner kroner.

Køb analysen af 60 it-konsulenthuse her

SAS Institute har siden 1976 beskæftiget sig med at sammenstille og analysere data, så man får viden, man ellers ikke vil kunne se med det blotte øje.

»Datamængden er siden 1976 vokset støt. Og nu er der så kommet et begreb omkring det – nemlig big data. Men det er egentlig bare en cementering af, at vi bliver ved med at se nogle voksende datamængder, og i kraft heraf får vi brug for værktøjer og teknikker til at skabe mening ud af det. Ellers bliver du bare overvældet af mængden og kan ikke skabe sammenhæng,« siger Jens Olivarius.

Undersøger trafikken på Netflix og Youtube

Han forklarer, at man har oplevet en udvikling i datamængden fra struktureret til ustruktureret data:

»Tidligere var størstedelen af data på nettet struktureret – i yderste instans har det været nul- og et-taller, som har været lette at få adgang til, indeksere i databaser og lave analyser på,« siger Jens Olivarius og fortsætter:

» I dag vurderes det, at mængden af struktureret data udgør under fem procent af den samlede datamængde. Resten er ustrukturerede data som eksempelvis trafik fra Netflix, Youtube og lignende streaming, men også mails, tekstbeskeder og webbesøg.«

Det er værdifulde forholdsvis nye datakilder, som det bliver interessant at samle ind, forklarer han:

»Når du kigger på et kundeforhold, har vi traditionelt haft informationer om, hvad kunder køber, hvornår de køber, hvor meget de køber for, og hvordan de betaler. Hvis du begynder at vide noget om kundernes adfærd i forhold til, hvor de befinder sig i onlineuniverset, og hvad de har interesser for, når de er i onlineuniverset, kan man begynde at bruge denne information mere proaktivt i forhold til at skræddersy tilbud som Øresundsbron gør,« siger Jens Olivarius og fortsætter:

»Det er koblingen mellem strukturerede og ustrukturerede data, som giver et mere holistisk billede af en kunde. I sidste ende kan det være til alles fordel, da kunden får noget, der er mere relevant og aktuelt.«

SAS Institute har udarbejdet en bred portefølje af statistiske værktøjer, som hjælper kunderne med at finde en sammenhæng i deres data og samordne data fra forskellige systemer.

Efterspørgslen er traditionelt kommet fra store virksomheder, som ofte har meget store kundedatabaser.

Men med de stigende datamængder og det nye fokus på værdien af at vide, hvad kundernes interesserer sig for på nettet, er mindre virksomheder også begyndt at efterspørge tilsvarende ydelser.