Bibobs kunder solgt til halv pris

Telenor fik Bibobs kunder til halvdelen af den pris, som konkurrenten Telia for to år siden betalte for Debitel i Danmark.

Sådan så Frank Rasmussens firmabil ud i de glade Telmore-dage. Privat var han noget bedre kørende. Nu er næste mobilselskab, Bibob, solgt. Foto: Reimar Juul, Scanpix Fold sammen
Læs mere
Telenor har fået Bibobs kunder billigt.

Norges svar på TDC har således kun betalt halvt så meget for hver Bibob-kunde, der fra tirsdag morgen blev en del af Telenor-koncernen, som Telia betalte for hver Debitel-kunde, da Telia for to år siden købte den danske del af Debitel.

Det viser tal, som Business.dk har samlet sammen med hjælp fra analysefirmaet Strand Consult, som følger televerdenen intenst i Danmark såvel som i udlandet.

Hver Bibob-kunde har kostet Telenor omkring 1.340 kroner, mens hver Debitel-kunde kostede Telia 2.370 kroner.

De store er nødt til at købe op

De store teleselskaber er nødt til at købe op. Dels generer lavprisselskaberne dem, fordi disse med succes trækker kunder til - Bibob således 69.000 på blot et par år. Dels er Danmark mildt sagt velforsynet med mobiltelefoner. De senest tilgængelige tal fra IT- og Telestyrelsen (og de er nu snart et år gamle) viste, at der med udgangen af juni 2008 var 6,592 millioner mobilabonnementer i Danmark, svarende til 120,1 mobiltelefoner pr. 100 indbyggere.

Det sikrer, at kunderne shopper rundt blandt selskaberne for at få bedre tilbud andre steder, og det presser især de store selskaber. Derfor har de alle tre købt et eller flere af lavprisrebellerne og ladet dem leve videre som selvstændige for ikke at skræmme kunderne væk - og måske kunne være lige en grad mere aggressiv end konkurrenten.

Det danske telemarked har været præget af opkøb siden 2001, men de er intensiveret de senere år, hvor Nordens tre store teleselskaber - svensk-finske Telia, som er størst, norske Telenor og danske TDC, som er mindst - har været ude at svinge checkhæftet stadig hyppigere.

Danske teleopkøb siden 2001

Her er listen over væsentlige opkøb siden 2001 med de oplysninger, som det er muligt at stykke sammen. For sammenlignelighedens skyld er priserne pr. kunde bevaret i euro.

Maj 2001: TDC køber TeleFona.

Juni 2001: Telia køber Powercom.

December 2002: Debitel køber Smarttalk fra Tiscali.

December 2003: Telenor køber de resterende 46,5 procent af Sonofon med 1,042 millioner kunder fra amerikanske BellCom for 417,7 mio. euro. Pris pr. kunde: 862 euro.

Januar 2004: TDC køber lavprismobilselskabet Telmore med 453.000 kunder for 299 mio. kr. Pris pr. kunde: 135 euro.

Maj 2004: Sonofon køber lavprismobilselskabet CBB Mobil med 192.000 kunder for 130 mio. kr. Pris pr. kunde: 104 euro

Juli 2004: Telia køber mobilselskabet Orange med 605.000 kunder for 605 mio. euro. Pris pr. kunde: 1.000 euro.

Oktober 2004: TDC køber bredbåndsselskabet Song Networks efter ugers opkøbskrig med Tele2 for 4,6 mia. kr.

December 2004: TDC køber Netdesign, som sælger datanetværk til virksomheder og institutioner.

Februar 2005: Tele2 køber Tiscalis danske bredbånds- og Internet-afdeling for 154 mio.

Maj 2005: Telenor køber bredbåndsudbyderen Cybercity for 1,385 mia. kr.

Februar 2006: Fem britisk-amerikanske kapitalfonde samlet i Nordic Telephone Company (NTC) køber TDC for nær ved 100 mia. kr.

Januar 2007: Telia køber Debitel med 440.000 kunder for 1,32 mia. svenske kroner. Pris pr. kunde: 318 euro.

Maj 2007: Telenor køber Tele2 Danmark for 835 mio. kr.

Marts 2009: TDC køber bredbåndsselskabet Fullrate, som også sælger mobilforbindelser, med 85.000 kunder for 400 millioner kroner. Pris pr. kunde: 5.000 kroner

Maj 2009: Telenor køber Bibob med 69.000 kunder for 93 mio. kr. Pris pr. kunde: 181 euro