Bibob jagter storinvestor

Den tidligere Telmore-stifter Frank Rasmussen jagter store investorer til sit mobilprojekt Bibob. Det står mere og mere klart, at selskabet ikke bare skal lancere lavpris mobiltelefoni. Investeringerne nærmer sig sammenlagt 80 mio. kr.

Frank Rasmussen går nu ud og søger investorer til sit fjerde teleprojekt, lavpris mobiltelefonselskabet Bibob. Arkivfoto: Reimar Juul Fold sammen
Læs mere
Mobilselskabet Bibob står over for at hente en række store investorer ind. Det erfarer Berlingske Business fra branchekilder. Hvem det er, står endnu hen i det uvisse, men Bibobs stifter, den tidligere succesfulde stifter af Telmore, Frank Rasmussen, bekræfter, at han forhandler til flere sider, men at han ikke vil ud med flere detaljer.

Dermed går mobilprojektet Bibob ind i den næste fase op til en egentlig lancering på det danske marked. Efter at Berlingske Business afslørede Frank Rasmussens ambitiøse planer om at gentage succesen med Telmore ved at slå endnu et slag for at give danskerne lave mobilpriser, har striber af selskaber, inklusive hans gamle selskab Telmore, sat opkaldsafgifterne ned eller helt fjernet dem. Det skete i ugerne efter, at Bibob gik ud med meldingen om, at denne afgift skulle væk. Vel at mærke mens Bibob som selskab endnu intet havde lanceret.

Men det står efterhånden klart, at Bibob skal mere end det. For med de anslåede 30 mio. kr., som Frank Rasmussen smed i Bibob fra sin såkaldte Krigskasse, der blev skabt ved salget af Telmore til TDC samt overskud fra hans fallerede eventyr i udlandet som bannerfører for TDC projektet Easy Mobile, skal Bibob hente et endnu større beløb fra eksterne investorer, erfarer Berlingske Business.

Bibob har fra starten indbudt eksterne investorer til at skyde penge i selskabet, og 1.400 interesserede, primært private mobilkunder, har meldt sig. Derfor holdt Bibob i Ingeniørernes Hus i København et investormøde, hvor 75-100 deltog. Heriblandt både private og professionelle investorer. Herefter forhandler Fransk Rasmussen til flere sider.

»Det kan jeg bekræfte, men ellers kan jeg intet sige endnu,« siger Frank Rasmussen.

Bibob er foreløbig lanceret som et angreb på Telmore og resten af mobilselskaberne om lavprismarkedet, men Bibob er samtidig lanceret som en e-handelsportal.

Hvad selskabet reelt pønser på, står ikke klart, men med måske sammenlagt op til 80 mio. kr. er der mere end rigeligt til at gøre mere end at lancere endnu et lavpris mobilselskab. Bedste bud er, at Bibob skal lancere et produkt, der henvender sig til både mobil- og fastnetkunder.

Med Bibob er Frank Rasmussen i gang med sit fjerde teleprojekt. Første var et internetselskab Image Scandinavia, der blev solgt til World Online, senere Tiscali, der blev købt af Tele2 og senere Sonofon. Dernæst Telmore, hvor Frank Rasmussen skulle agere arrig terrier i kampen mod særligt TDC, der endte med at købe selskabet. Handlen forgyldte Frank Rasmussen og ikke mindst hjernen bag selskabet, Ib Kunøe, der her hentede en solid del af sin formue til det IT-eventyr, han udlever i dag. Dernæst blev Frank Rasmussen ansat af selvsamme TDC til at bestyre Easy Mobile, et Telmore-selskab stiftet med den britiske Easy Group. Projektet faldt totalt sammen, men Frank hentede adskellige millioner ud af projektet gennem ejerskab af væsentlige aktiver. I dag arbejder han med Bibob på fuld tid.