Betalingsservice tjener kassen

Betalingsservice er en regulær guldko for PBS, med mere end dobbelt så høj indtjening som erhvervslivet i gennemsnit. Alligevel er der intet reelt konkurrencepres, vurderer Konkurrencestyrelsen.

Betalingsservice. Arkivfoto Fold sammen
Læs mere
Foto: CLAUS FISKER
Automatiske betalinger – det var en virkelig god idé, som bankernes betalingssammenslutning fik, da de opfandt Betalingsservice.

96 procent af alle danske husstande har nu taget servicen til sig, og daglige transaktioner for knap én milliard kroner generer et massivt overskud til selskabet Nets, som PBS siden har skiftet navn til. Det viser en spritny analyse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, som samtidig slår fast, at det er så som så med konkurrencen på markedet.

”Nets har en høj indtjening på Betalingsservice. Det skal ses i lyset af, at produktet har en stærk position på markedet og hidtil ikke har været udsat for et stort konkurrencepres fra udbydere af lignende produkter,” siger direktør Agnete Gersing fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Ingen udfordring for guldko

Der burde ellers nok være grund til at komme ind på markedet for forbrugerbetalinger. Overskudsgraden på Betalingsservice har i hvert fald i perioden 2003-2008 været 13,4 procent i gennemsnit, og det er mere end dobbelt så højt som den gennemsnitlige indtjening i erhvervslivet. Samtidig er resultatet før skat mere end fordoblet, og det skyldes især, at resultatet før skat per transaktion er steget med 70 procent, mens også antallet af transaktioner er vokset med 23 procent.

Men selvom indtjeningen er vokset markant, så er prisen for forbrugerne ikke faldet. Prisen har derimod fulgt udviklingen i forbrugerpriserne – sandsynligvis på grund af den manglende konkurrence på markedet.

”Vi vurderer, at der er potentiale for lavere priser til gavn for forbrugere og virksomheder, hvis konkurrencen fra andre løsninger skærpes,”siger Agnete Gersing og fortsætter:

”Virksomhederne må benytte de betalingsformer, de finder mest hensigtsmæssige i forhold til deres behov. Vi har noteret os, at nogle virksomheder har valgt billigere betalingsformer.”