Betalingsmur binder kunderne til realkreditlån

Det er så dyrt at skifte realkreditselskab, at kun få gør det, kritiserer Forbrugerrådet Tænk. Realkreditsektoren mener derimod, at den manglende mobilitet skyldes, at kunderne er tilfredse.

Foto: Thomas Lekfeldt. Udsigt fra Grønnevej højhusene i Lyngby Sorgenfri over beboelseskvarter med villaer og parcelhuse. (Foto: Thomas Lekfeldt/Scanpix 2014)
Læs mere
Fold sammen

Landets boligejere har de seneste år oplevet, at realkreditinstitutterne har skruet priserne i form af bidragssatserne i vejret. Men selv om man som realkreditkunde skulle være utilfreds med dette og kan se, at et andet institut har en smule lavere bidragssatser, er der ikke meget at gøre ved det. Det er nemlig så dyrt at skifte realkreditinstitut, at det sjældent kan betale sig for kunderne.

Det siger Forbrugerrådet Tænk, der mener, at realkreditinstitutterne udnytter situationen til at hæve bidragssatserne.

»Det er en beskyttelse af instituttet, at der er sådan en betalingsmur for at komme over på den anden side. Det er også derfor, at realkreditinstitutterne kan sætte bidragssatserne så højt op, som de gør. De ved jo godt, at kunderne ikke flytter, fordi det er så dyrt. Som virksomhed tager man den pris, som man kan tage. Og hvis mobiliteten blandt kunderne er lav, så kan man tage en højere pris, og det er det, som realkreditsektoren benytter sig af,« siger Morten Bruun Pedersen, seniorøkonom i Forbrugerrådet.

Da at skifte til et andet realkreditinstitut betyder, at man optager et nyt lån, er omkostningerne mere eller mindre de samme, som når man omlægger sit eksisterende lån til et nyt. Et regneeksempel fra Realkredit Danmark viser, at det koster omkring 20.000 kr. at omlægge et fastforrentet lån, og dermed kan det sjældent betale sig at skifte institut for at få en lavere bidragssats, siger Morten Bruun Pedersen, da låntagerne typisk kun har deres realkreditlån i fem til otte år.

»Selv om bidragssatserne er lidt lavere i det ene institut frem for et andet, så kan det nemt tage en fem-seks år, før besparelsen er tjent ind igen på grund af de store omkostninger ved at skifte,« siger han.

Ifølge Ane Arnth Jensen, direktør i brancheforeningen Realkreditrådet, er der rigeligt med konkurrence selskaberne imellem i forhold til at kapre kunder fra hinanden. Hun henviser til, at mange låntagere har omlagt deres lån på det seneste på grund af den lave rente, men få har benyttet lejligheden til at skifte institut.

»Jeg kan bare konstatere, at når det koster det samme at skifte som at blive, så må man gå ud fra, at kunderne er tilfredse, hvor de er. Men jeg hæfter mig selvfølgelig også ved, at der trods alt er 12 pct., der vælger at skifte i forbindelse med en omlægning,« siger Ane Arnth Jensen med henvisning til resultatet af en undersøgelse fra 2013.