Betalende musikelskere suges til Spotify

Den svenske streamingtjeneste sidder på knap halvdelen af alle betalende lyttere i verden.

Foto: JONATHAN NACKSTRAND. Spotify er ikke alene verdens største musikstreamingtjeneste - den samler også næsten halvdelen af alle betalende abonnenter i hele verden. Arkivfoto: Jonathan Nackstrand, AFP/Scanpix
Læs mere
Fold sammen

Næsten halvdelen af alle i verden, der streamer musik over internetforbindelsen og vel at mærke betaler for det, er kunder hos den svenske gigant Spotify.

I alt betaler 67,5 millioner for at få adgang til alle musikhylder og slippe for reklamerne, skriver Dagens Industri på baggrund af nye tal fra Midia Research.

Den svenske streamingtjeneste Spotify, som er verdens største, har alene 30 millioner betalende brugere, oplyste topchef og medstifter Daniel Ek forleden. Dermed sidder Spotify på 44 procent af det samlede streamingmarked med god og solid afstand til nærmeste spiller, nemlig iPhone- og iPad-producenten Apple, hvis Apple Music i februar rundede 11 millioner betalende kunder. Apple Music blev startet i juni 2015, hvor Spotify har været på banen i forskellige udviklingstrin, siden Daniel Ek og Martin Lorentzon grundlagde tjenesten i 2006.

Faste abonnenter giver mest

Ifølge Midia Research kommer 69 procent af streamingtjenesternes indtægter - i 2015 gjort op til 4,5 milliarder dollars eller 29,3 milliarder kroner - fra netop de faste abonnenter. Mange musiktjenester tilbyder også, at man kan lytte gratis med, hvis man vil affinde sig med at få serveret reklamer undervejs i lytningen. Ønsker man at slippe, skal man selv slippe omkring 10 dollars eller 70 kroner om måneden, hvilket mange vælger, fordi de dermed også får adgang til ekstra funktioner, f.eks. at kunne sammensætte og dele spillelister m.m.

De 67,5 millioner betalende musiklyttere i 2015 er 24 millioner flere end i 2014. Der er dog stadig langt op til de næsten 600 millioner, som lytter med gratis. Spotify alene havde for et år siden 55 millioner gratiskunder.

Tidal, der tidligere var kendt som Wimp, indtil rapperen Jay Z købte den, meldte for nylig, at den har tre millioner betalende brugere.

Digitalt musiksalg nu størst i verden

2015 blev i øvrigt det første år, hvor salget af digital musik overhalede salget på fysiske skiver på verdensplan, meddelte pladebranchens organisation IFPI mandag. Det digitale musiksalg udgjorde 45 procent af de samlede indtægter mod det fysiske salgs 39 procent, og i alt blev der solgt for 13,1 milliarder euro svarende til 97,5 milliarder kroner, hvilket er 3,2 procent mere end i 2014.