Bestyrelsesformand: Firma bag københavnske bycykler går nu konkurs

Efter et forløb med store økonomiske vanskelligheder i firmaet bag de karakteristiske hvide bycykler går firmaet tirsdag konkurs, oplyser formand advokat N.E. Nielsen.

Foto: GoBike. Arkivfoto: Gobike cykler.
Læs mere
Fold sammen

De karakteristiske hvide elcykler, der normalt er en fast bestanddel af bybilledet overalt i hovedstaden, indtager i disse dage en helt central rolle i en særdeles opsigtsvækkende erhvervshistorie.

For firmaet bagved cyklerne GoBike, der er stiftet af Torben Aagaard og har millioner i ryggen fra Saxo Privatbank, går tirsdag konkurs, efter en redningsplan med en række private investorer er faldet til jorden.

Det oplyser selskabets bestyrelsesformand advokat N.E. Nielsen til Berlingske Business.

»Det står ikke til at redde. Nu går selskabet konkurs. Der var lavet en plan, men ingen professionelle investorer vil komme med penge – selvfølgelig ikke – når den vigtigste kontraktpartner, nemlig Fonden (By- og Pendlercykel Fonden red.), løber fra indgåede aftaler,« siger N.E. Nielsen.

Konkursen er en kulmination på et mudret forløb, hvor By- og Pendlercykel Fonden, der på vegne af Frederiksberg og Københavns kommuner samt DSB over en otteårig periode sender 80 millioner kroner ind i cykelfirmaet som driftsstøtte, har valgt at sige nej til en redningsplan.

Fondens formand Nikolaj Bøgh fortæller, at GoBike hele tiden har været presset af stor gæld og dårlig likviditet. Ifølge ham har formålet med rekonstruktionen været at slippe af med gælden. GoBike har sprugt fonden, om den kunne nikke ja til den plan, men det har Nikolaj Bøgh afvist.

»Vi kan se, at det kræver, at der bliver indkøbt reservedele og repareret på cyklerne, og det kan vi ikke se kommer til at ske med den plan, der er lagt frem,« sagde Nikolaj Bøgh til Berlingske Business mandag.

»Vores opgave er at sikre, at cyklerne kan køre, og at de forskellige krav til reparation og så videre bliver overholdt. Og der vurderer vi, at det ikke kan lade sig gøre med den økonomi, der er lagt frem for os.«

Indtil videre er det forventningen, at cyklerne vil køre videre som hidtil, oplyser fonden på Twitter.

Bycykelfonden har ellers kunne se, at konceptet er blevet stadig mere populært. Tilbage i 2014 kom cyklerne ud at køre 35.602 gange, men det tal er vokset, og sidste år blev der ifølge fondens opgørelse kørt 933.642 ture på cyklerne.

I årets første tre måneder har cyklerne kørt flere end 100.000 ture. Selv om det kan lyde, som opskriften på en succeshistorie, har der i gennem længere tid været store problemer i selskabet.

Kommune var forberedt på konkurs

Ifølge Københavns Kommune har det faktisk allerede fra begyndelsen været en kendt sag, at bycykelfirmaet var hårdt presset økonomisk. I et skriftligt svar fortæller teknik- og miljøborgmester Morten Kabell (Ø), at man aldrig var i tvivl, om at det var det bedste og billigste bycykelsystem. Alligevel var der malurt i bægeret.

»Vi har hele tiden været bevidste om, at GoBike var et relativt spinkelt selskab,« oplyser teknik - og miljøborgmester Morten Kabell i en skriftlig kommentar.

Kommunen har derfor krævet bankgarantier for de penge, den løbende har indbetalt til driften af systemet. Derfor er der ifølge Morten Kabell ingen risiko for, at København mister de 40 mio. kr., der er afsat til by- og pendlercykler i København.

Garantierne skulle sikre, at »korthuset ikke ville vælte«, selv om Gobike skulle blive ramt af en konkurs. Derfor blev By- og Pendlercykelfonden etableret som en selvstændig juridisk enhed for at varetage vores interesser over for leverandøren, mens driften af systemet blev lagt hos det selvstændige selskab BikeShare, oplyser Morten Kabell.