Bestyrelse afviser ethvert kendskab til kreditten der knækkede OW Bunker

Bestyrelsen for det krakkede OW Bunker afviser torsdag, at den havde kendskab til den voldsomme kreditgivning i Singapore, der var med til at give den nordjyske brændstofleverandør dødsstødet den 7. november.

OW Bunkers bestyrelsesformand Niels Henrik Jensen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Dennis Lehmann
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Eks-bestyrelsen for det krakkede OW Bunker var åbenbart totalt uvidende om den kredit på mellem 120 og 130 mio. dollar, som datterselskabet i singapore, DOT, ydede kredit til kunden Tankoil. En kredit der var en af hovedårsagerne til OW Bunkers krak.

Det fremgår af en pressemeddelelse, som OW Bunkers tidligere bestyrelse torsdag har udsendt, og hvor bestyrelsen for første gang fortæller nærmere om, hvordan den oplevede omstændighederne der førte til virksomhedens fald.

»Bestyrelsen er lige så rystet og forundret som omverdenen over hvorledes de konstaterede tab på hhv. risk management og tilgodehavender i datterselskabet Dynamic Oil Trading har kunnet opstå,« siger Niels Henrik Jensen tidligere formand for bestyrelsen i OW Bunker.

Niels Henrik Jensen fremhæver, at OW Bunker i mere end 30 år var en af Danmarks mest imponerende virksomhedshistorier, og at hele bestyrelse derfor følte en stolthed i at lede selskabet på børsen i København i marts.

»Men på meget kort tid, som et lyn fra en klar himmel, blev selskabet sat i en meget svær situation som ultimativt førte til en konkurs. Det er uklart for bestyrelsen hvordan denne situation kunne opstå og bestyrelsen ser således frem imod en tilbundsgående undersøgelse af hændelsesforløbet,« lyder det fra den detroniserede OW-formand.

I bestyrelsens meddelelse oplyses det, at Singapore-datterselskabet Dynamic Oil Trading (DOT) blev etableret i slutningen af 2012 på den klare præmis, at DOT skulle følge og være underlagt samme risk management systemer som resten af OWB-koncernen, herunder
samme principper for styring af kreditrisiko.

Det betød blandt andet, at enhver kredit på mere end 10 mio. dollars skulle forhåndgodkendes af bestyrelsen, som det har været beskrevet i børsprospektet, der sendte OW Bunker på børsen i foråret.

Hele OW Bunker-koncernen - herunder DOT - havde en veldefineret kreditstyringsorganisation med forskellige beløbsbemyndigelser på fem
godkendelsesniveauer fra bestyrelsen, CEO og Group Credit Committee, CFO/Group Credit Manager og ned til lokale managers.

Bestyrelsen havde på hvert bestyrelsesmøde et fast punkt på dagsordenen om kreditgodkendelse, og på hvert bestyrelsesmøde skulle medlemmerne have udleveret og gennemgået en oversigt over kreditgodkendelser på over 10 mio. dollars.

»Den af DOT ydede kredit til Tankoil, som ifølge det nu oplyste udgør mellem 120 - 130 mio. dollars, har aldrig været forelagt endsige godkendt af bestyrelsen,« understreger bestyrelsen i torsdagens meddelelse.

»Bestyrelsen har med forundring noteret sig det konstaterede tab på 150 mio dolllars på risk management, som er uhørt i koncernens lange historik på risk management, og ser frem til en afdækning af årsagen hertil hurtigst muligt,« hedder det videre.

Bestyrelsen forsøger nu via konkursboets kurator at få adgang til selskabets IT-systemer med henblik på en granskning af de tabsgivende positioner.