Bestsellerboss kaster milliarder efter nethandel

Modekoncernen Bestseller har stor succes på nettet: Onlinesalget har rundet to milliarder kroner om året, og i går købte de sig ind i netbutikken Smartguy, som de nu ejer 10 procent af.

Vækstkometen Smartguy har fået modekoncernen Bestseller som ny medejer. Her er det Smartguys adm. direktør Nicolai Kærgaard. Fold sammen
Læs mere
Foto: Claus Bech
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Bestseller står stærkere end nogensinde før på det online marked. Ejer Anders Holch Povlsen afslører, at modegiganten sælger for over to milliarder kroner i deres egen webshop og til eksterne netbutikker, og koncernen er dermed uden tvivl den største danske leverandør af modetøj solgt på nettet. Det skriver Dagbladet Børsen i dag.

”Vi sælger nu 12-14 procent af alle vores produkter på nettet. Det svarer nogenlunde til nethandelens andel af salget på totalmarkedet. Så med den andel ligger vi godt. Vi har mange onlineforretninger som gode kunder, men for os er det vigtigste vores egen virksomhed og onlinesalget i Bestseller-regi,” siger adm. direktør i Bestseller, Anders Holch Povlsen, til Børsen.

I går købte koncernen ti procent af netkometen Smartguy, der nu træder ind på fondsbørsen for at hente kapital til vækst i udlandet. Smartguy har netop præsenteret et bragende regnskab med en vækst på 43 procent til 340 mio. kroner. Og med Bestseller som ny medejer står Smartguy endnu stærkere.

Det samme gør Bestseller og adm. direktør Anders Holch Povlsen, der ved siden af også ejer 26 procent af den succesrige engelske milliardvirksomhed Asos.

”Med denne investering gør Anders Holch Povlsen det samme, som han gjorde med Asos. Han køber sig ind i et selskab med et enormt potentiale. Nettet er jo fremtidens salgskanal. Smartguy har øvet sig i 12 år og har nu den bredde, som tiltrækker mange forbrugere. Det kan blive en rigtig god investering,” siger Louise Byg Kongsholm, direktør i Pej Gruppen, der følger udviklingen i modebranchen.

Det var først for et års tid siden, at Bestseller selv har fået de sidste af sine ti modebrands på nettet i egen webshop. Både Asos og Smartguy sælger alle Bestsellers ti mærker.

Anders Holch Povlsen afviser, at der kan drages paralleller til investeringen i Asos, men afviser ikke at købe sig til en større ejerandel i Smartguy, hvis alt går som det skal. Så kan de ti procent hurtigt forøges, ligesom han de sidste to og et halvt år løbende har lavet opkøb af aktier i Asos, som han nu har tjent 2,5 milliarder på.

”Nogle kunne måske tro, at der kan drages en parallel til vores investering i Asos. Men jeg må skuffe, vi har ikke en strategi eller en femårsplan, som siger, at vi på et tidspunkt skal eje en bestemt andel af et eller flere selskaber. Det handler meget mere om mavefornemmelser,” siger Anders Holch Povlsen, adm. direktør i Bestseller til Børsen.

Mavefornemmelse eller ej, så er Bestsellerkoncernens opkøb og aktieposter i de to netbutikker et smart træk, mener også Annette Falberg, der er adm. direktør i Foreningen for Dansk Internet Handel (FDIH).

”Nogle vil foretrække Asos, andre vil foretrække Smartguy, og så sørger Bestseller for at være begge steder. Det er ret smart. Bestseller betragter ikke de store spillere på nettet som konkurrenter – nærmere som samarbejdspartnere,” siger Annette Falberg til Børsen.