Bestseller vil hente mere kinesisk vækst online

Danmarks mest succesrige forretningsfolk i Kina, Dan Friis og Allan Warburg, vil styrke deres modeimperium ved en øget tilstedeværelse online.

Dan Friis (th) og Allan Warburg har siden midten af 1990'erne haft stor succes med at åbne tøjbutikker i Kina med Bestseller-mærker Fold sammen
Læs mere

En af Danmarks mest succesrige forretninger på fremmed grund – Bestseller i Kina – åbner et nyt kapitel i sit væksteventyr.

Efter at have vokset markant i Kina siden midten af 1990erne og åbnet cirka 6.500 butikker tror de danske stiftere af Bestsellers kinesiske selskab, Dan Friis og Allan Warburg, ikke længere på, at de kan hente nær samme vækstrater som tidligere ved at åbne nye butikker.

Forbrugerne har siden årtusindeskiftet indledt en bevægelse fra fysiske butikker til online-handel, og den udvikling forventer de to danske forretningsfolk kun lige er begyndt. Det får dem til at geare kraftigt op online.

»Vi tror på, at der sker en sammensmeltning mellem den traditionelle tøjhandel i butikkerne og digitale platforme de næste år, fordi kunderne driver udviklingen den vej. De fysiske butikker vil vi også have i fremtiden, men de kommer til at spille meget tæt sammen med kundernes mobiltelefon, tablet og computer. Det er den virkelighed, som vi nu er ved at omstille vores forretning til,« siger Dan Friis.

Han og Allan Warburg har yderst sjældent givet interview til danske medier. Men de har indvilget i at fortælle, hvordan de vil skabe fornyet vækst i modeforretningen, der er langt foran internationale modekoncerner som H&M og Inditex i Kina, og i dag er markedsleder i landet med modemærkerne Vero Moda, Only og Jack & Jones. Bestseller Fashion Group China har de seneste år arbejdet intenst med at få lagersystemer, kundesystemer og betalingssystemer til at tale sammen med mobiltelefoner, tablets og computere. Den teknologiske udvikling er lykkedes, og det betyder, at Bestsellers kunder i dag kan foretage varekøb og få kundeservice via chat eller videofunktion, uanset om kunden benytter mobiltelefon, tablet eller computer. Tilmed har de ansatte i Bestsellers butikker en mobiltelefon eller tablet med sig rundt i butikken. Den giver overblik over samtlige produkter, speficikationer og lagerstatus, når systemet er endelig implementeret i november 2014.

Servicen følger med hjem i stuen

De teknologiske løsninger giver Bestseller mulighed for at yde en bedre service end tidligere og knytte tættere bånd til deres kunder end før. For servicen stopper ikke længere ved døren i butikken, men fortsætter helt hjem i stuen.

Salgspersonalet skifter rolle fra at have været traditionelle butiksmedarbejdere til at være salgsmedarbejdere, der er mindst lige så aktive med at yde kunderne service i det digitale univers som i butikkerne.

»Butikspersonalet hos os er unge, engagerede og modeinteresserede. De bruger selv meget tid på sociale medier. Nu er det interessante for dem, at de kommer til at bruge de sociale medier som en naturlig del af deres arbejde,« siger Dan Friis.

Bestseller har deltaget i udviklingen af en applikation sammen med Kinas største sociale medie WeChat, der giver salgspersonalet en unik mulighed for at fortsætte dialogen med kunden på et personligt plan.

»Vores personale er meget interesseret i at føre dialogen fra butikken videre ind på de sociale medier, fordi det øger relationen til kunden og muligheden for at gennemføre et salg. Hvis kunden ikke kan træffe beslutningen om et køb i butikken, kan de butiksansatte stadig kommunikere med kunden om beslutningen efterfølgende. Salgspersonalet kan også sende forslag til kunden, som de mener, at kunden kan være interesseret i. Det giver unikt gode muligheder for at bygge tætte relationer med kunderne,« siger Dan Friis, der ser et stort potentiale i samarbejdet med WeChat, der allerede har rundet 300 mio. kinesiske brugere.

Kampagne gav millioner

Modsat den vestlige verdens sociale medie, Facebook, har WeChat allerede udviklet en betalingsløsning, som gør, at kunderne kan betale for varekøb via WeChat.

Det er der store fordele i for Bestseller, der har koblet hele sit produktkatalog sammen med WeChat. Dog er Bestseller ikke afhængig af succes med en enkelt samarbejdspartner om online-handel. For modekoncernen sælger i dag også varer fra sin egen online-butik, og fra de store kinesiske online-handelsportaler som Tmall, JDmall, Yintai.com. Særligt på Tmall (også kaldet Alibaba) har Bestseller oplevet resultater, som Dan Friis og Allan Warburg finder tilfredsstillende.

Eksempelvis har en enkelt Jack & Jones kampagne ført til et samlet salg på 100 mio. kr. på 24 timer, lyder et eksempel fra de to.

De to er dog ikke meget for at give konkrete oplysninger om, hvor meget Bestseller Fashion Group China samlet omsætter for – hverken i den fysiske verden eller i det digitale univers. Dog fortæller Warburg og Friis, at online-handlen fortsat udgør mindre end ti procent af den samlede forretning, men at væksten i salget er kraftig. Bestseller eksperimenterede for første gange med online-salg af tøj i Kina i 2009. Først i år åbner svenske Hennes & Mauritz for online-salg i Kina.