Bestseller donerer én dags omsætning til velgørenhed

Hele Bestsellers globale omsætning fra 10. april gives til danske og internationale organisationer, som for de 112 millioner kroner kan hjælpe mange af verdens fattige.

Bestsellers ejer og koncernchef Anders Holch Povlsen Fold sammen
Læs mere
Foto: Pressefoto

Den danske modegigant Bestseller giver 112 millioner kroner til velgørende formål. Pengene, der udgjorde virksomhedens samlede globale omsætning fredag 10. april, går til danske og internationale organisationer.

Halvdelen lander hos tre projekter hos Internationalt Red Barnet, UNICEF og GAIN, hvilket betyder, at hver projekt får cirka 18 millioner kroner. Den sidste halvdel af beløbet går til 39 velgørenhedsorganisationer verden over.

I Danmark jubler flere organisationer over pengeregnen, som kommer til at gøre en stor forskel for en del af verdens fattige.

»Det samlede resultat overstiger alle vores forventninger, og vi kan slet ikke vente med at få pengene ud at arbejde for de børn, vi er sat i verden for at hjælpe,« siger Steen M. Andersen, generalsekretær i UNICEF Danmark, i en pressemeddelelse. Organisationen vil bruge millionerne på at bekæmpe malaria i Angola, Kenya og DR Congo.

Tilsvarende toner lyder fra Red Barnets generalsekretær, Mimi Jakobsen:

»For Red Barnet er det her en historisk stor donation. Pengene går til projekter, som vi desperat har manglet penge til. Vi får helt nye muligheder for at hjælpe mange af de dårligst stillede børn i både Danmark og Kina,« siger hun.

Det er første gang, Bestseller giver en dags global omsætning væk.

»Give-a-day handler om at give noget tilbage til de samfund, hvor vi har opbygget vores succes, og hjælpe mennesker i nød. Vi er utrolig stolte over det samlede resultat og har oplevet et enormt engagement blandt vores medarbejdere, kolleger og ikke mindst vores kunder, som har gjort det hele muligt,« siger Mogens Werge, direktør for CSR og Corporate Communication i Bestseller, i pressemeddelelsen.