Bestseller bremser op

Åbning af nye butikker sker langsommere end tidligere hos Danmarks største modekoncern.

"Antallet af nyåbninger er markant mindre, end vi er vant til,« siger Mogens Werge, kommunikationsdirektør hos Bestseller. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Bestseller brager ikke længere af sted på nye markeder. Koncernen med hovedsæde i Brande har skruet betydeligt ned for åbningen af nye butikker.

»Antallet af nyåbninger er markant mindre, end vi er vant til,« siger Mogens Werge, kommunikationsdirektør hos Bestseller.

Bestseller har været tvunget til at lukke en del urentable butikker i det seneste regnskabsår, og samlet set betyder det en nettotilgang af butikker på »kun« 125.

»Det er mere beskedent end tidligere hos Bestseller, hvor det kunne være det dobbelte,« siger Mogens Werge, der samtidig oplyser, at Bestseller ikke har planer om at trykke speederen i bund igen foreløbigt.

»Tilvæksten i butikker bliver i år formentlig på samme niveau som seneste regnskabsår,« siger han.

Når Bestseller åbner færre butikker får det indflydelse på koncernens muligheder for at øge omsætningen. »Det er svært at få vækst i eksisterende butikker,« siger Mogens Werge.

3.000 butikker i 38 markeder

Mellemklassen vokser, og forbruget stiger hastigt i en række markeder uden for det gamle Europa. Det får modekoncernen fra Brande dog begrænset udbytte af. Bestseller har forsøgt sig i Indien de senere år, men succesen lader vente på sig i det vanskelige marked. Derimod har Bestseller fået mest ud af at investere i det tyske marked på det seneste.

»Tyskland har været lokomotivet for mange og også for os,« siger Mogens Werge som forklaring på, hvor Bestseller har haft mest fart på butiksåbninger de seneste år. Sydeuropa er der også blevet investeret i, oplyser han.

»Der er også steder, hvor vi investerer, men hvor det er svært. Vi har åbnet butikker i Sydeuropa, men det er et svært område. Vi håber, at få noget ud af det i fremtiden. Men ikke på kort sigt,« siger Mogens Werge.

Modsat Jysk har Bestseller ikke store planer om at sætte sig markant på nye markeder i voksende økonomier i Østeuropa.

»Østeuropa er ikke noget, vi for alvor rykker på,« siger Mogens Werge, der peger på, at det som de senere år primært er i Tyskland, at Bestseller lægger sine investeringskroner.

For få måneder siden lød det fra Bestsellers »storesøster« H&M i et interview med Berlingske Business, at koncernen vil ekspandere de kommende år i Sydamerika og også har lavet sine indledende test i Afrika. Allerede nu har den svenske modekoncern butikker i Chile, men den slags nye markeder tør Bestseller ikke gå efter i disse år.

»Det er spændende markeder, men der ligger ikke nogen ekspansionsplaner inden for den planlægningshorisont, som vi har. Men det er helt sikkert markeder, vi skal holde øje med,« siger Mogens Werge.

Foruden Bestseller med hovedkontor i Brande ejer Bestsellers ejerfamilie Holch Povlsen 50 pct. af Bestseller Fashion Group China, der tager sig af det kinesiske marked. Her har der været markant mere fart på, og det kinesiske selskab har nu åbnet over 6.100 Bestseller-butikker i Kina. Fra Brande styres cirka 3.000 butikker fordelt på 38 markeder.