Bestseller ændrer procedure

Bestseller erkender, at proceduren omkring tilbagekaldelse af potentielt kræftfremkaldende børnetøj var utilstrækkelig. Nu lover modevirksomheden forbedring. (Opdateret 12:12)

Foto: Jeppe Michael Jensen

Bestseller melder sig nu klar til at ændre procedure, efter at Berlingske Business i dag har afsløret, hvordan Danmarks største modevirksomhed har undladt at informere bredt om tilbagekaldelsen af børnetøj, som kan være potentielt kræftfremkaldende.

”Vi vil allerførst gerne understrege, at vi på ingen måde har ønsket bevidst at skjule eller fortie noget som helst. Vi har ikke haft andre intentioner end at få ulovlige produkter tilbagekaldt på bedste vis,” skriver kommunikationschef Bo Terp i en meddelelse.

I den pågældende sag valgte Bestseller at tilbagekalde tøjet, men informerede ikke offentligheden bredt. Heller ikke myndighederne blev informeret, men derimod nøjedes Bestseller med at sætte skilte op i børnetøjsbutikkerne og lave en notits på virksomhedens hjemmeside.

Det har mødt voldsom kritik fra Forbrugerrådet og flere kommunikationseksperter.

Bestsellers kommunikationschef lægger ikke skjul på, at det var en fejl.

"Vi må erkende, at vi har ikke været klar over, at der var andre krav - ligesom vi må erkende, at det ikke er den mest effektive måde at gøre det på. Vi er flove og kede af det," siger kommunikationschef i Bestseller, Bo Terp, til DR Nyheder.

Nu lover modegiganten så bod og bedring.

”Når vi hidtil er gået ud via hjemmesider, butikker og forhandlerne, har vi ment, at det jo er der, vi møder vores forbrugere. Det har nu vist sig, at denne tilbagekaldelsesform er utilstrækkelig og ikke i overensstemmelse med myndighedernes krav, og det beklager vi meget. Derfor har vi allerede nu besluttet at ændre procedurerne, således at vi i eventuelle fremtidige situationer vil annoncere i dagspressen samt informere myndighederne,” skriver Bo Terp.